Stå upp mot rasismen! Stå upp för människovärdet!


På stora moskén i Stockholm, på kyrkport och andra platser har hakkors sprayats de senaste veckorna. Nu senast har hakkors och rasistiska ord sprayats på väggar, dörrar och kylskåp i somaliska föreningens lokal i Falköping (TT). Som kristna får vi inte tiga när sådant sker. Som kristna måste vi stå upp mot rasismen i alla dess former och den nynazsim och anisemitism som florerar igen i vårt samhälle. ”Älska din nästa som dig själv” , manar Jesus oss då han citerar från Tora (3 Mos 19:18). Att älska sin nästa är också att se människvärdet i vår nästa. Vi är alla Guds älskade barn oavsett etnisk bakgrund, oavsett religiös tillhörighet, oavsett sexuell identitet. Alla handlingar och allt tal som kränker detta måste vi som kristna stå upp mot och visa på att vi hör samman.

Som biskop i Skara stift vill jag med denna blogg uttrycka min avsky för den typ av handling som kom att drabba människor i mitt eget stift. Men naturligtvis är dessa rasistiska och nazistiska handlingar lika avskyvärda oavsett var de utförs. I Sverige har vi yttrandefrihet men de yttranden – både skriftliga och muntliga, både i text och bild, som har nazismen som grund, som håller fram värdet av den ariska rasen och som vill utradera dem som inte platsar – den typen av yttranden är lagstridiga (eller borde vara det) såsom hets mot folkgrupp.

Men låt oss som motkraft tala högt och tydligt, i ord och handling, om det okränkbara människovärdet. Låt oss tala högt och tydligt om ett Sverige där vi har en generös flykting politik men där vi skulle kunna vara än mer generösa. Låt oss tala högt och tydligt om ett land där vi inkluderar snarare än exkluderar. Låt oss tala om ett sammanhang där vi gläds över den goda mångfalden, gläds över och inspireras av olika typer av kulturer inkluderande det som också vi bidrar med som etniska svenskar in i det mångkulturella samhället. Låt oss tala högt och tydligt om detta som både en vision och mål. Vi är inte framme vid målet. Vi har lång väg kvar, men tillsammans får vi stå upp för allt detta, kämpa för detta och värna om detta. Under 2014 som både är valår för alla röstberättigade och jubileumsår för Svenska kyrkan (Skara stift som det äldsta stiftet fyller 1000 år i år och ska firas ordentligt – se www.skarastift.se) får vi också sätta strålkastarljuset på detta. 

Eller med ord från Tora: Älska din nästa som dig själv!

Så låt oss i varje sammanhang som kristna bekämpa  rasism och antisemitism som likt avloppsvatten – utan rör som leder bort –  tränger in, smutsar ned och förgiftar!

16 kommentarer

Magnus Olsson säger
18 januari 2014 – 03:39

Instämmer! Om man ett ögonblick lämnar den rent bedrövliga handlingen och reaktionen på den måste frågan ställas: vad sker? Vad får det att ske? Något som mer sällan tas upp är dessa svåra frågor, tyvärr. / Magnus Olsson

LFL säger
18 januari 2014 – 03:54

Kristendomen är en mångkulturell religion, men får aldrig vara en mångreligiös. Den kristna kyrkan tar sig olika kulturella uttryck i olika delar av världen. Den som konverterar till kristendomen ska aldrig känna något krav att avsäga sig sin kulturella och etniska identitet. Vi ska försvara religionsfriheten för alla i vårt land - liksom vi kräver religionsfrihet, rätten att utöva sin religion och även att byta religion, i andra länder.

Vi ska bevara Sverige som ett sant kristet land, vilket innebär att kyrkans olika kulturella uttryck ska bejakas och försvaras. Kristendomen är inte en stamreligion, som är förbehållen bara etniska svenskar eller någon annan etnisk grupp. De, som vill göra kristendomen liktydig med inskränkta nationella intressen förespråkar en ondskefull (det finns också godartade) form av nyhedendom. Sådana personer har inte i Svenska kyrkans styrande organ att göra. Jag förespråkar inte utfrysning av någon förtroendevald, utan att de uppmanas att omvända sig till Jesus. Partivalen inom Svk måste på sikt avskaffas. Helst innan vi får in någon öppet nazistisk grupp.

marcus sr svarar
15 mars 2025 – 01:06

Att ”bevara Sverige som ett sant kristet land” är faktisk ett annat sätt att saga att Sverige tillhör bara för det kristna folkslaget. Jag beklagar, historien har redan gått vidare. Sveriges rikes land var till låns under en kort tid för dom nordiska germaner, det lever inom svenska rikets gränser ett stort antal icke kristna i dag ,Sverige är och kommer att förbli en mångreligiös land.

Sverige är ett missionsland. Sekularisering är av sådan omfattning att levande kristendom börjar vara en sällsynt företeelse även bland kyrkans formella medlemmar, detta är kyrkans svåraste utmaning.

P-A Jonsson svarar
15 mars 2025 – 01:06

För att haka på LFL:s sidospår om ”Sverige som ett sant kristet land”:

För mig blir det konstigt. Länder/stater ska inte vara kristna (eller muslimska, buddhistiska etc). Däremot kan människor vara kristna (eller musliner, buddhister etc).
Och om en stat ska ha en viss religion så skapas ett slags ”felläge” för de som har en annan religion – och för de som inte har någon religion alls.

Per säger
18 januari 2014 – 05:23

Hej Åke
Håller med dig om det förkastliga i dessa vidriga handlingar, i alla delar!
Jag har bara så svårt att leva upp till den sköna uppmaningen att jag ska älska min nästa som mig själv. Svårt nog i normala fall, omöjligt här. Att kunna se Herren i min nästa, detta finns med i min dagliga bön. Men att skåda en av dessa nidingar i vitögat och kunna se Herren? Jag får det inte att gå ihop.
Allt gott
Per

Pensionärspar säger
19 januari 2014 – 07:25

Bäste Biskop Åke!
Varmt och innerligt tack för detta tydliga och angelägna uttalande. Vi har i hela vårt yrkesverksamma liv och nu i vår pensionärstillvaro försökt stå upp för lika människovärde, medmänsklighet och rättvisa.
Du nämner de senast inträffande förskräckande attentaten. Någonstans hade man bemött ondskan med blommmor som en hälsning till de drabbade. Tänkvärt!
Vi gläds åt att Tusenårsfirandet tycks bli meningsfullt och innehållsrikt.
Allt Gott!

P-A Jonsson säger
20 januari 2014 – 12:31

Jag skulle vilja haka på Magnus Olssons viktiga fråga - VARFÖR?
Vad får det att ske? Varför sker sådant här?

Några av mina tankar:
- Vi har fått en ökande grad av normalisering av intoleransen pga en alltför långtgående individualisering av samhället där vårt ömsesidiga beroende glömts bort. Det handlar i allt högre grad om "jag" och "mig". Motvikten måste bli en starkare betoning av gemenskapen och ett tydliggörande av de ömsesidiga beroenden som finns.
- Vi har fått en marginalisering av människor som inte blir sedda. De söker en tillhörighet i alltmer extrema uttryck som de vet väcker reaktioner. Motvikten måste bli att bygga hållbara lösningar för familjer, skola etc. Och att vi alla SER varandra.
- I en situation med stor ungdomsarbetslöshet och socialt utanförskap får vi protester. När människor känner sig maktlösa och inte upplever att de kan påverka sin egen verklighet eller politiska beslut så är det lätt att jaga fram syndabockar. Motvikten måste bli att förändra politiska processer så att människor faktiskt kan påverka.

Rossina säger
20 januari 2014 – 05:13

Bra synpunkter från P A Jonsson!

Ciccie Pernveden Malm säger
21 januari 2014 – 09:31

Jag önskar vi kom ifrån antingen-ellertänkandet; om jag har rätt så har du fel. Ibland kan bägge parter ha olika synsätt och ändå "ha rätt" bägge två. Ibland har ingen rätt.

Magnus Olsson svarar
15 mars 2025 – 01:06

Instämmer och det vet varje kristen som läst apostlarnas brev utan att bruka Aristoteles filosofi men tyvärr är Dr Luthers uppgörelse med den senare bortglömd. / Magnus Olsson

LFL säger
21 januari 2014 – 11:29

Den svenska skolan är inne i en mycket allvarlig kris. Kristendomen i Sverige är inne i en - om möjligt - ännu värre kris. Det vimlar av trospoliser, som med fanatismens hela glöd hävdar att det är FEL att något skulle kunna vara rätt eller fel. Kontradiktoriska motsättningar finns inte, bara skenbara, komplementära motsättningar. De måste snaras sopas under mattan. Muhammed hade lika rätt som Jesus. Maria var både oskuld och sexuellt erfaren.

Eleverna kan själva söka kunskap med hjälp av datorn från första klass i småskolan. Att fyra elefanter är fler än fem myror är lika sant som att fem myror är fler än fyra elefanter. Vad tror du?

Inlägget handlar om rasismen, att stå upp MOT rasismen och FÖR människovärdet. Helt otroligt att i det sammanhanget hävda att det inte finns något rätt eller fel. Varifrån kommer denna bisarra idé? Från värdenihilismens värsta förespråkare i vårt land, filosofiprofessorn Axel Hägerström. Han stjärna dalade snabbt under 1930- och 40-talen, men nu verkar hans filosofi ha fått en ny renässans i Svenska kyrkan, av alla ställen.

Det finns ingen väg, ingen sanning och inget liv (speciellt inte efter detta). Så lyder det nya "evangeliet".

P-A Jonsson svarar
15 mars 2025 – 01:06

LFL,

Visst finns det rätt och fel. Det som blir snett är när några anser att deras dogmatiska tolkningar är hela sanningen. Det finns en så trist brist på ödmjukhet i det. Det är ett annat slags ”trospoliser”….
Däremot ska vi tala frimodigt om det vi tror – vår övertygelse.

I ställningstagandet FÖR människovärde och MOT rasism är det inte en religion mot en annan – värnandet om människans värde delar vi med de flesta religioner.

(Dina påståenden om vad Svenska kyrkan står för är förresten ej med verkligheten överensstämmande.)

michael kauppi säger
23 januari 2014 – 11:44

Jättebra att biskopar och kyrka ställer sig resolut emot rasism. Annat vore väl ganska märkligt egentligen.
Dock är min och många andras åsikt att när vi förespråkar och värnar om kristendomen och ger den en särställning, utifrån bibelns skribenter, kan aldrig vara rasism.
Att ha en bestämd uppfattning om något, automatiserar inte mej som trångsynt och nedvärderande mot andra uppfattningar. Tvärtom ger det mej en plattform att stå på. I detta fall kristendomen.
/Michael

LFL säger
23 januari 2014 – 03:48

P-A
Problemet är inte att jag inte förstår vad du menar. "Problemet" är att jag inte håller med, och att du aldrig kan få mig att förneka de kristna grundsanningar som Gud har låtit uppenbara för oss människor. Jag skriver "oss människor" för att jag inte vill sätta mig över forntidens stora gudsmän (och -kvinnor), inkl. Jesus; nedvärdera dem utifrån min egen "uppfattning utifrån den egna relationen med Gud." Om man har en gudsrelation så ger väl den vid handen, att man inte behöver uppfinna den kristna religionen på nytt, utan kan lita på det som är uppenbarat?

Sedan citerar du vårdslöst när du (inom citattecken) påstår att jag har skrivit något om Sverige som ett "kristet land". Jag skrev "sant kristet land" för att markera att i ett sådant land (sant kristet) har rasismen ingen hemortsrätt. Men det har du underkänt genom att relativisera vår kunskap om Guds vilja. Jaha, då är väl nynazister med ett lite lustigt kors på kavajuppslaget lika goda kristna som andra. Om de ska portas från kyrkans styrande organ, så länge de inte har omvänt sig, så är det inte för att de går mot Gud, utan för att de går mot "allmänna humanitära" ideal, eller med andra ord inte är "politiskt korrekta"?

Det är bedrövligt att någon, som kallar sig kristen och antirasist börjar relativisera Guds vilja och påstå att den vet vi inget om, utan allt är bara våra egna "uppfattningar" i en debatt som handlar om att stå upp mot rasismen och för människovärdet. Biskopen är väldigt kategorisk, när han skriver "Som kristna måste vi stå upp mot rasismen i alla dess former och den nynazism och antisemitism som florerar igen i vårt samhälle."

Som kristna.

Han kunde ju ha skrivit "som allmänt välmenande" eller "upplysta" människor, men skrev i stället "som kristna". Har vi någon speciell förpliktelse som just kristna? Kräver Gud något av dem, som vill följa honom eller i vart fall kallar sig själva "kristna"? Det handlar om att lyda Gud. För ateister, som vill göra gott (och det vill de allra flesta ateister) handlar det om något annat än att lyda Gud. Det finns givetvis många anledningar att stå upp mot rasismen, och för en kristen kan det handla om både - och. Men lydnaden mot Gud är den starkaste bevekelsegrunden.

Det som Gud har låtit uppenbara, VET vi. Vid sidan av detta vetande finns teologiska spekulationer. Att man anser sig veta något, utesluter inte att man förstår att annat är spekulationer. Men du försöker få det till att den som anser sig veta något är trångsynt och nedvärderande mot andra, något slags farlig fanatiker.

Skulle då ett skolbarn, som kan rabbla multiplikationstabellen felfritt, vara en farlig fanatiker? Eller skulle multiplikationstabellen inte vara pålitlig kunskap, för att någon som kan multiplikationstabellen utantill inte kan lösa andragradsekvationer?

P-A Jonsson svarar
15 mars 2025 – 01:06

LFL,

Det vore hederligare av dig om du inte upprepade gånger förvrängde det jag skriver.
Jag har INTE påstått att vi inte kan veta någonting om Guds vilja. Jag har däremot påstått att vi inte kan säga att vi äger sanningen och till fullo förstår Guds tankar. Det jag vill få fram är att det vore lite mer i linje med Bibelns ord att ikläda sig en smula ödmjukhet. Att inte i stort och smått säga ”så menar Gud”.

Visst ska vi leva i en tradition av det Gud uppenbarat till de som levt före oss. Men jag tror inte att vi kan leva i en Gudsrelation om vi gör det via människor som levt i en annan tid och verklighet. Jag tror heller inte att vi kan gå in i framtiden med blicken vänd bakåt.
Jag tror på en Gud som lever och verkar idag – i relation med var och en av oss. I den relationen blir den kristna tron verkligt levande.

Att du sedan drar in multiplikationstabellen är bara ett tecken på att du inte läser vad jag skriver. Jag har redan förklarat att saker som t ex tyngdlagen är vetande som ligger inom ramen för mänskligt vetande. Alltså – använd inte argument mot mig som jag redan förklarat.

Ja, min tro är att Jesus uppmanat oss att inse att vi alla är lika – att vi alla är bröder och systrar – att ingen är förmer än någon annan. Den tron stärker mig i min hållning mot rasism och främlingsfientlighet.

Att du insinuerar att jag inte är rätt kristen och att jag inte är antirasist är bara så lågt….
Eftersom du upprepade gånger förfaller till den sortens beteende ser jag det som omöjligt att föra en vuxen och konstruktiv dialog med dig.

Chris säger
24 januari 2014 – 03:44

Att vara biskop idag måste var helt vansinnigt svårt eftersom det inte har någonting överhuvudtaget att göra med det som Kristus stod för. Kristus stod för att människor skulle förstå att de var sina egna gudar bara de behandlade de sina som likvärdiga systrar och bröder. Nu är det ju så att kyrkan allt annat är än en organisation som ser var du bor med din kropp efter att du kommit till Kristus. Varför kyrkan skall spara på mitt löjliga fodral finns det bara en enda förklaring till, och det är att dom vill ha makten över mig även efter det att jag dör. Nu är det så att kyrkan aldrig kan ha makten över någon om man följer Kristus värderingar. Eftersom Kristus själv ville kasta ut alla präster på gatan för att de där skulle kunna hjälpa folk som hade pesten, men då ville dom det inte utan istället såg dom Kristus som ren pesten.

pierre jallsten säger
24 januari 2014 – 03:42

Rasism i Sverige är mest ett mediaknep. Att tom biskopar od går på medias sterotyp skapande finter är oroande.
Skilj på några finniga tonåringars busstreck och renodlad rascism.

Anders Gunnarsson säger
26 januari 2014 – 08:40

PA

Det finns något fast o säkert o bergfast oföränderligt i den kristna tron. Vi kan inte veta allt om Gud, men vi kan veta det Han uppenbarat.

Din subjektivism är inte ödmjuk, den är bara kontraproduktiv o en gummibandsstandard som sväljer allt eller intet.

Inte trovärdigt. Eller troligt.

LFL
Ja liberalism är ingen att söka flörta lite grand med. Antingen tolkar man Skriften som han i Matt 4, i småpåvlig skrud eller som den ena, heliga, apostoliskt katolska Kyrkan alltid tolkat den. 1 eller 0:a. A och icke-A kan inte vara detsamma. Gud kan inte leda miljontals småpåvar till olika slutsatser och alltsammans är lika rätt.

Gud är större. Ja Han grundade en Kyrka, med ett magistrat, med en lära för att världen skulle se. Denna kropp är fullt synbar än idag.

Kyrkan är inte en 43000-hövdad bastard eller ett harem med varierande åskådning o vandel/leverne.

Vincit omnia Veritas

Ciccie Pernveden Malm säger
27 januari 2014 – 06:30

Det är väl ändå ganska tveksamt om Gud skapade ett magistrat? Det uppstod snarare när kyrkan blev statsreligion i början på 300-talet.
Jesus kallade lärjungar och sände den Helige Ande så de skulle vara väl rustade för sitt uppdrag - att göra fler till lärjungar.
Oavsett hur vi ser på lärjungaskapet/ magistratet, så var väl Jesu FRÄMSTA uppmaning att älska Gud och varandra? Tänker alltid på 1 Kor 13 när kärleken kommer på tal. Och konstaterar att vi alla misslyckas - eller hur är det med t ex vers 5;
"den uppför sig inte illa,
den söker inte sitt,
den brusar inte upp,
den tillräknar inte det onda."

Kärleken kan föra en dialog utan personangrepp, eller behovet att ha rätt. Att det är svårt är jag den förste att medge - det är nästan omöjligt! Visar inte det på att vi kanske har en tuffare utmaning i att själva förändras, snarare än att försöka förändra varandra?

Anders Gunnarsson svarar
15 mars 2025 – 01:06

Ciccie

Om Gud inte fixade magistratet, är vi utlämnade till total subjektivism och anarkism…

I så fall har jag svårt att se hur dHA leder till den fulla Sanningen.

Hur tror du det går till? Är det en troligt/rimlig tro?

Jimmy säger
27 januari 2014 – 10:25

Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som inte lyssnar till sina föräldrars ord, och som, fastän de tuktar honom, ändå inte hör på dem, så skall han tas till stadens port. Där skall folket i staden stena honom till döds" (Bibeln, 5 mos 21:18)

Hur tänker ni om det här t.ex? Snacka inte massa predikan om hur folk ska tycka och tänka när er bibel förespråkar så mkt skit.
vakna upp, det är år 2014.

Ciccie Pernveden Malm säger
28 januari 2014 – 09:39

Jimmy!
Håller med om att det inte låter klokt idag. Men Bibeln måste alltid förstås som en helhet, insatt i sitt sammanhang.
När detta skrevs hade judarna krigat mot en mängd stammar och folk, som hade ganska vidriga avgudakulter. Bl a med människooffer, ofta barn. Därför var det viktigt för judarna att föra sin egen Gudstro vidare - den innefattade inte människooffer. Var inte detta ett slags människooffer?
För oss ser det absolut ut så, men när detta skrevs var det ett sätt att markera hur allvarligt man såg på att inte alla lärde sej de normer man hade. Enligt Bibeln var judarna ett avskilt folk och skulle så förbli. Texten vill främst visa på hur viktigt man tyckte det var att folket var enat i samma tro. Det märks under Jesu tid bl a när översteprästen (?) säger "Det är bättre att en man går under för folket än att hela folket går under."
Att vi inte ser likadant på situationen är väl eg ganska självklart - vi har ju helt andra värdegrunder.

LFL svarar
15 mars 2025 – 01:06

Kristendomens ståndpunkt i den här frågan framgår av Jesu ord till äktenskapsbryterskan, som hotades med stening: ”Inte heller jag dömer dig. Gå och synda inte härefter”. Vi har också berättelsen om den förlorade sonen, som sannerligen inte stenades efter återkomsten hem efter ett liv i dryckenskap och synd. Dessutom är citatet ur 5 Mos inte korrekt återgivet. Jag har själv avstått från att bemöta denna nidbild av kristen tro, eftersom skribenten uppenbarligen är ute i ohederligt syfte att kränka kristna. Men kanske var det ändå rätt att svara, då det tydligen finns troende medlemmar i SvK, som tror på denna svartmålning av den kristna tro som vi har haft och har, där tron utmålas som roten till allt ont, och man angrips för att man tror att något är sant.

Detta borde emellertid inte vara en diskussion om vad som är ”rätt” tro, utan borde vara en diskussion om det finns någon särskild motivering för kristna att fördöma rasismen och stå upp för människovärdet. En särskild motivering, som inte omfattas av ateister och inte nödvändigtvis omfattas av människor med annan religiös tro. Jag har försökt föra en diskussion om detta utifrån biskopens ord ”som kristna måste vi”. Har kristna verkligen en särskild förpliktelse (Guds vilja?) att bekämpa rasismen och stå upp för människovärdet?

Att i det sammanhanget påstå att vi kan inget veta om Guds vilja eller att den är väldigt otydlig, att relativisera sådant som kristendomen håller som sant, är detsamma som att svara Nej på frågan om kristna har en särskild förpliktelse att bekämpa rasismen och stå upp för människovärdet. Det är i så fall egalt om Svenska kyrkan styrs av socialdemokrater, moderater, sverigedemokrater eller personer som inte ens hymlar som sina nazistiska ideal och syften.

När jag skrev att bevara Sverige som ett sant kristet land, menade jag naturligtvis att vi inte bara ska underhålla våra kyrkor, fira gudstjänst, bevara kristna seder och bruk och vara lediga från jobbet under kristna helgdagar, utan även låta Guds vilja genomsyra vår syn på medmänniskan, oavsett hudfärg, ras, religion, etniskt ursprung, eller annan grupptillhörighet. Detta är en särskild förpliktelse för oss kristna, men vi ska sträva efter att Guds vilja på det här området även genomsyrar lagstiftning och politik.

Den som vill förbehålla Sverige som ett land för blonda och blåögda lutheraner, anser sig kanske bevara Sverige som ett kristet land. Men det är i så fall inte ett sant kristet land.

Religionsfrihet får aldrig bli detsamma som frihet från religion. Demonstrationsfrihet är ju inte detsamma som demonstrationsfri 1 maj. Det finns krafter som vill förpassa religionen till privatlivets mest fördolda rum. De krafterna måste motarbetas och religionens(ingen nämnd och ingen glömd) rätt att finnas även i det offentliga rummet måste försvaras. Religionsfrihet är också en rätt att slippa få sin religion hånad, att slippa få sin kyrka, synagoga eller moské nedklottrad.