På gång våren 2018

Möt Mariammoskéns grundare imam Sherin Khankan och Feministpastorn Esther Kazen i ett samtal på Röda Korsets folkhögskola, vandra för vänskap på Norra begravningsplatsen och följ med in i trädgården på Sigtunastiftelsen!

Vart är vi på väg?

Samtalskväll på Röda Korsets folkhögskola 4 maj

Vilka är de viktigaste frågorna just nu för muslimska och kristna kvinnor? Kom och samtala med imam Sherin Khankan och pastor Ester Kazen.

Sherin Khankan är imam, religionssociolog och författare och grundare av den kvinnoledda Mariam-moskén i Köpenhamn. Ester Kazen är pastor i Equmeniakyrkan, känd i media som Feministpastorn och generalsekreterare på  Sveriges ekumeniska kvinnoråd.

Tid: 4 maj kl 17. Vi inleder med fika, programmet börjar kl 18.
Plats:  Röda korsets folkhögskola, Bredholmstorget 14 i Skärholmen
Språk: Danska/svenska
Arrangörer: Röda korsets folkhögskola, Swedish Mekteb, Stockholms stad, Sensus Stockholm, Centrum för religionsdialog i Stockhjolms stift, Svenska kyrkan i Skärholmen och Interreligiöst systerskap.

Ingen föranmälan krävs

Hjärtligt välkomna!

Vandring för vänskap: Livet, döden… och sen då?

Söndag 6 maj på Norra begravningsplatsen

Freden börjar med dig och mig. När vi går en bit på vägen tillsammans. När vi berättar för varandra något om den väg som fört oss hit, till den plats där vi möts. När vi delar minnen av platser vi passerar på vår vandring, och de associationer de ger oss. Då blir vi människor för varandra, bortom etiketter i form av religion och andra grupptillhörigheter, men med de berättelser och värderingar som gör oss till dem vi är. Då skapas förståelse, en grund för tillit och en önskan att fortsätta den gemensamma vandringen. Därför vandrar vi för vänskap.

”Döden, döden, döden.” Så sägs det att barnboksförfattaren Astrid Lindgren påbörjade telefonsamtalen med sina systrar, för att liksom ha det avklarat och sedan pratade de om andra saker. Vi vet att vi alla ska dö, men vad händer sen då? Hur ser olika religioner och religiösa personer på begravning och vad som händer efter döden? Vårens vandring för vänskap kommer att ske på Norra begravningsplatsen.

Samling: Busshållplatsen Linvävartorpet

Tid: Söndag 6 maj kl 14.00. Kl 17.00 bryter vi upp.

Arr: Interreligiöst fredsforum i samarbete med Centrum för religionsdialog.

Välkommen att vandra med oss!

Må min vän komma till sin trädgård…

Interreligiöst seminarium på Sigtunastiftelsen 18 – 19 maj

Vårens interreligiösa seminarium i genderperspektiv har trädgård och odling som tema. Trädgården som metafor återkommer i religiös poesi, som i rubriken, hämtad ur Höga Visan i Bibeln. Kvinnor har ofta stått för odling, trädgårdsskötsel och örtkunskap såväl i klosterträdgårdens hägn som i folklig praktik. Under drygt ett dygn får vi tillsammans utforska trädgårdens möjlighet som interreligiös mötesplats, och ta del av några exempel på hur trädgård och odling framträder i judisk, kristen och muslimsk tradition.

Seminariet börjar med lunch på fredagen och slutar med eftermiddagskaffe på lördagen. Vi får fira judisk kabbalat shabbat, delta i muslimsk iftar (måltiden som bryter fastan) och en kristen helgsmålsbön i Örtagården vid Mariakyrkan.

Medverkande: Eva Aperia, pedagog i Judiska församlingen i Stockholm; Lena Roos, kolonilottsinnehavare och lektor i religionsvetenskap vid Uppsala universitet; Gudrun Wessnert, museipedagog och Yaquta Morton, sufi och Core Health-terapeut. Yaquta Morton håller sitt föredrag på engelska.

I samverkan med Centrum för religionsdialog i Stockholms stift, Samarbetsrådet för judar
och kristna, Ibn Rushd studieförbund

Pris: 1 695 kronor

Sista anmälningsdag 4 maj