Ekumeniskt möte om kristen-muslimsk dialog

Journées d'Arras är ett nätverk för erfarenhetsutbyte och gemensam reflektion mellan kristna som är engagerade i kristen-muslimsk dialog. I början av juni samlades nätverket på Marielunds stiftsgård utanför Stockholm. Sofia Nordin, som var med och arrangerade mötet, rapporterar.

En gång per år, i 40 år, har nätverket Journées d’Arras träffats på olika platser runt om i Europa. Det är ett kristet ekumeniskt och europeiskt nätverk där erfarenhetsutbyte och reflektion kring kristen-muslimska relationer står i centrum. Det är ett sammanhang där det finns en längtan, nyfikenhet, erfarenhet och vilja till att lära mera om varandra och leva sida vid sida.

I år var det Sveriges tur att vara värdar, för andra gången i nätverkets historia. Första gången var vi på Sigtunastiftelsen. I år var vi på Marielund som ligger utanför Stockholm och är Katolska kyrkans stiftsgård.

Detta nätverk är unikt av flera anledningar. Dels för att det en plattform med ortodoxa, katolska och protestantiska deltagare. Dels för att våra olika erfarenheter, kunskapsnivåer, teologiska förståelser, nationspolitiska ställningstaganden osv. skiljer sig gällande kristen-muslimsk dialog. Flera av deltagarna är numera goda vänner och andra deltagare kommer och går för varje år.

Temat för i år var Christian Muslim encounter – and a spiritual exchange? Simon Sorgenfrei som är verksam som docent i religionsvetenskap vid Södertörns högskola, Mohammad Muslim Eneborg som är imam vid Ayshamoskén och föreläsare om islam och muslimsk kultur och Yaquta Morton som bland annat är hälsosvetare och sufi var inbjudna som talare. Vi gjorde även ett besök hos Guds Hus i Fisksätra och i Stora moskén vid Medborgarplatsen. Det är således en kombination av det akademiska och det praktiska på gräsrotsnivå.

Simon utgick ifrån sin bok Islam i Sverige – de första 1300 åren. Och utan att återge boken så rekommenderar jag varmt att du läser den och har du möjligheten, ta tillfället att lyssna på Simon när han är ute och talar. Här (https://www.myndighetensst.se/om-oss/nyheter/nyhetsarkiv-aktuellt/2018-06-12-ny-bok-om-islam-i-sverige.html) kan du läsa mera om boken.

När Mohammad berättade om hur det är mötena med den andre som han framför allt minns och uppskattar var vi flera i gruppen som nickade igenkännande. Och ett av hans medskick till gruppen som fastnade hos mig var we have to dare to share. Precis som barn som behöver erfara sina egna och andras gränser behöver vi som troende drabbas av och få kunskap om våra egna dogmatiska och andliga gränser. Mohammad talade om hur det är genom religionsdialog som man öppnar sig för möjligheten till fördjupning i tron. Detta fick vi senare under konferensen pröva i praktiken när Yaquta ledde gruppen i en meditation.

”I Guds, den nåderikes, den barmhärtiges namn. Lov och pris tillkommer Gud, världarnas Herre. Den nåderike, den barmhärtiga som allsmäktig råder över domens dag. Dig tillber vi, dig anropar vi om hjälp. Led oss på den raka vägen, den väg de vandrat som du har välsignat med dina gåvor; inte de som har drabbats av (din) vrede och inte de som har gått vilse. Amen.”

Att sitta med båda fötterna stadigt emot golvet, sträcka på ryggen, slappna av i axlarna, vila händerna i knät och sluta ögonen för att kunna fokusera inåt, för att notera den egna andningen är något som flera av oss är vana vid, men inte nödvändigtvis bekväma med. Den typen av meditation finns att möta i många sammanhang. Men vad händer med en grupp kristna akademiker, präster och ideella från över 20 olika länder under meditationen när texten ovan läses? Ingen i rummet tar miste på att det är al-Fatiha, första kapitlet i Koranen och den vers som inleder varje bön. Senare under lunchen delade vi med oss om våra olika reaktioner på detta; vissa tyckte det var intressant, spännande och utmanande, andra blev överraskade, de flesta var överens om att det är en helt oproblematiskt text för kristna och några lämnades med blandade känslor över vad de hade upplevt. I religionsmötet kan vi bli berörda, ibland drabbade av varandra och av Gud. Som ett svar på frågan i temat för konferens ” and a spiritual exchange?” kan vi konstatera att det går att ha ett andligt utbyte mellan religioner. Dessutom ett respektfullt och genuint sådant.

Journées d’Arras lever vidare – för mötet med varandra är något vi aldrig blir färdiga med och kan vi dessutom ha ett andligt utbyte så kan det vara ett minne för livet.

Sofia Nordin

Gruppen gjorde också en utflykt med besök i Fisksätra kyrka där man fick information om Guds Hus-projektet (bilden) och Stockholms moské.