Det goda samtalet finns inte på nätet?

Två dagars konferens om diakoni ”Makten och vanmakten” är slut. Fyllda av möten, inspiration och med tankar kring makt, vanmakt, utsatthet, hopplöshet, nya arenor och samverkan åker vi nu hem för att fortsätta tankearbetet.

Under ett seminarium behandlades frågor kring diakoni på sociala forum och vilken roll samtalen på nätet har och vilken form de kan ta.

Samtalen på nätet fick titeln det ”när kommunikationen är blind” och samtalet i möten fick titeln ”när kommunikationen är seende”. Rubriken anger tonen och frustrationen steg i diskussionen.

Nätet är som vi ser det inte ett blint samtal. Nätet är en ny och viktig kanal för oss inom diakonin, en möjlighet att finnas på helt nya arenor, möta människor vi aldrig stött på, skapa och delta i dialoger och forum för nya ämnen och ämnen som berör. Nätet är en möjlighet att lite anonymt söka en väg till kyrkan, försiktigt skapa en kontakt för våga ventilera ämnen som berör. Vi måste finnas där! Vad tycker du?

Att diskutera OM vi ska finnas på nätet, OM vi ska föra samtal, OM vi ska delta i diskussioner, OM vi ska visa på kyrkans olika delar är en inaktuell fråga. Vi finns på nätet sedan länge frågan är bara HUR vi ska mötas och föra dialog så att samtalen leder vidare, kanske till ett samtal där man möts ansikte mot ansikte dock inte med nödvändighet.

Läs gärna fler inlägg kring diakonikonferensen här.

3 svar till ”Det goda samtalet finns inte på nätet?”

1. Profilbild för Mikael

Jag tycker verkligen att det är ett guldläge för Svenska Kyrkan att ta den stafettpinne som just nu väntar på att fångas upp ute på nätet. Diskussionen är i stort omodererad där ute trots att många människor söker en hjälpande vägledning. Istället för att låta självutnämnda tyckare vägleda dem skulle seriösa diakoner kunna möta människor direkt på nätet och erbjuda sin hjälp.

Jag har varit/är själv sökande och har funderat på att vända mig till en diakon. Men det känns inte helt naturligt att träffa någon jag inte känner för att prata på det sättet och jag föredrar dessutom att inte veta vem personen är som lyssnar till mig och ger mig råd.

En anledning till att jag börjat följa den här bloggen är att jag är nyfiken på vad Svenska Kyrkan ska göra för att ta den själsliga hjälpen till 2000-talet. Det finns så mycket bra kyrkan skulle kunna göra, men många svenskar känner sig inte bekväma med de former av hjälp och gemenskap som erbjuds. Har dock gott hopp om att ni ska kunna göra nåt riktigt bra bara ni vågar bryta med några av de normer som bakbinder organisationen 🙂

/Välja livet

1. Profilbild för diakonibloggen

Hej!
      Vad roligt att du valt att följa bloggen, och kul att du ser diakoni på nätet som en möjlighet för kyrkan och diakoni att nå fram. I visionen igår precis det du skriver – ”bloggen ska vara en möjlighet att enkelt och anonymt kunna ta ett första steg för att komma i kontakt med diakoner”. Vi hoppas också att vi alla tillsammans ska, genom olika forum kunna lyfta frågor kring diakoni, kyrka och framtid tillsammans. Återkoppla gärna igen och berätta dina funderingar kring diakoni på nätet, vad ska vi lyfta fram, vad behöver vi diskutera mer. Blir nyfiken på att höra hur du tänker kring ”Det finns så mycket bra kyrkan skulle kunna göra”, det vi kan göra bra vill vi ju göra 🙂
      Karin Ahlqvist

1. Profilbild för Mikael

Jag är nybliven (eller snart iaf) entreprenör och är det något jag har lärt mig är det att man måste testa sig fram. Jag tycker den här bloggen verkar vara ett bra första steg och test av hur man kan nå ut med diakoni på nätet. Det handlar ju trots allt om att finnas tillgängliga där människor söker hjälp. Exakt vad ni ska diskutera är svårt att säga.. det handlar nog mer om att göra det enkelt för människor att komma till er med sina tankar. Kanske behövs någon form av enklare brevlåda online dit man kan vända sig för att få kontakt eller någon form av portal, jag vet inte riktigt.

En sak som jag funderade på spontant när jag var inne på svenska kyrkans hemsida och försökte se vad det fanns för diakoner var att det inte fanns något riktigt organiserat sätt att söka på. Skulle jag söka hjälp av någon vore det mest sannolikt någon som påminner om mig själv dvs åtminstone någon av samma kön och någorlunda motsvarande ålder. Om det fanns sätt för mig att hitta en diakon lite mer sökbart tror jag det minskar tröskeln för att ta kontakt.

Appropå vad kyrkan kan göra bra och som de flesta människor kan knyta an till tror jag handlar till exempel om välgörenhet. Det finns många som skulle vilja komma igång och hjälpa till, men som inte riktigt vet vad de ska göra av den ambitionen. Kyrkan skulle kunna vara ett sätt för dem att komma igång. Som exempel skulle kyrkan på test kunna öppna upp för ansökningar till något biståndsprojekt som kyrkan leder men behöver folk till. Eller så skulle man på test kunna erbjuda s k ”sociala entreprenörer” att söka sig till kyrkan för att få hjälp och stöd att utveckla sin verksamhet. Det finns säkert många många fler saker det här är bara två idéer jag själv tänkt på och önskat att jag hade kunnat få hjälp med 🙂