#Korvmedstöd

Sedan några månader tillbaka kan ni också följa diakonibloggen via Twitter med användarnamn @diakoniblogg.

På twitter flödar korta och aktuella ämnen fram genom mediabruset. För några veckor sedan diskuterades flitigt en artikel i Kyrkans tidning. Kyrkan portad från Skogskyrkogården. Debatten handlande om huruvida personal från Kyrkan skulle få finnas på plats för att möta sörjande och besökare på kyrkogården under Allhelgona. Universitetsprästerna i Malmö skapade en hashtag på Twitter #korvmedstod med en hänvisning  till att det är tillåtet för korvförsäljare att finnas utanför kyrkogården och sälja korv.

Universitetsprästena föreslog lite retsamt en snabbkurs i själavård för korvförsäljarna – humoristiskt, javisst, men med en udd av omtänksamhet. Det är under allhelgona som så många frågor kring, liv, död, livet efter detta, hopp, hopplöshet och frågor kring livets mening så konkret tar plats i skenet av alla ljus som brinner på kyrkogårdarna.