Det var mycket jobbigare i min förra klass…

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=XOH68FMxWG8&feature=player_detailpage]För några veckor sedan bloggade vi om Unicefs upprop ”Inga barn får hamna utanför”. Se filmen från UNICEF som handlar om barn, barnens ensamhet och utsatthet.

Uppropet avslutades den 8 november med att 21 757 underskrifter mot utanförskap lämnades till barnminister Maria Larsson. På Kyrkomötet uppmärksammades utsatta barns situation och det beslutades: ”att konsekvenserna av ett beslut alltid ska analyseras ur barnens perspektiv innan Svenska kyrkan tar beslut i en fråga. För att underlätta arbetet, och säkra att barnkonsekvensanalyser genomförs med hög kvalitet utan att handläggningstiderna blir orimligt långa, har man även tagit fram en handbok för barnkonsekvensanalyser i Svenska kyrkan.

Det går framåt, och vi är glada för beslut och för alla er som läst och delat inlägget/uppropet vidare.

Detta är det andra inlägget i en serie med tema ”ensamhet”. Har du tankar eller funderingar kring just ensamhet, kommentera nedan eller maila oss gärna: diakoni.se@gmail.com