Diakoni – men hur?

bild-81”Kyrkan ska syssla med diakoni och själavård, anser svensken.” Den slutsatsen dras i en artikel i Världen idag där det refereras till rapporten ”En relevant kyrka?” . I Kyrkans tidning lyfter Carl-Erik Sahlberg, f d direktor för S:ta Clara kyrka, fram diakoni som en positiv kraft för att ”förnya gudstjänstlivet och kan hjälpa både tilltufsade människor och flämtande församlingar”.

Vad själavård handlar om har kanske de flesta en bild av. Men vad är diakoni? Vad är det som gör att diakoni är efterfrågat? Vad ska kyrkan lägga sin kraft på inom det breda område som kan rymmas i begreppet diakoni?

Diakonibloggen kommer under en tid att fokusera på detta tema och dylika frågor. Några gästbloggare kommer att dela sina perspektiv. Och vi vill gärna ha en dialog med dig som läser. Har du erfarenheter, tankar eller synpunkter kring detta? Har du förslag på hur kyrkan kan bli bättre på att verka diakonalt digitalt – i samtal och möten via internet?

Kommentera gärna inläggen eller maila oss på diakoni.se@gmail.com. Vi hörs!

Karin och Lotta