Diakoni – men hur?

Skärmavbild 2013-02-18 kl. 21.37.52I en tid som ropar på tydlighet kan det vara befriande att påminna sig, att Jesus sällan var riktigt tydlig. Bara det att hans budskap ofta presenterades i liknelser borde stämma till eftertanke.”
Orden är hämtade från KG Hammar och boken ecce homo.

Detta är ord som också kan verka befriande i diskussionen om diakoni, kyrkans sociala omsorgsarbete. Vi har genom gästbloggare under temat Diakoni – men hur? fått med oss tankar kring vad diakoni idag handlar om eller skulle kunna – kanske borde – handla om och vi sammanfattar: En av diakonins uppgifter oavsett om det är ansikte mot ansikte eller digitalt är att öppna upp för att våga dela tankar och att våga mötas.
Så stort tack alla vi som genom bloggen får dela tankar, fundera vidare och inspireras av varandra – låt oss fortsätta så!

Här på bloggen kommer vi inom kort att lyfta ett nytt ämne – att behövas.

Karin och Lotta

7 svar till ”Diakoni – men hur?”

1. Profilbild för Jonas

Tack Gud och människor för fortsatt inspiration att tänka kring diakoni!

Vi instämmer i orden 🙂

Karin på diakonibloggen

2. Profilbild för carinonnestam

Jag skulle vilja ha ett praktiskt diakoniarbete som till exempel att hjälpa folk att städa i dödsbon, sortera och bära bort sopor och mycket annat i den stilen.

1. Profilbild för diakonibloggen

Vilken fin idé, Carin! Många som har tid och ork att avvara skulle kunna göra stora diakonala insatser med den typen av praktiska göromål, sådant som till exempel inte hemtjänsten hinner med. Tror att många diakoner ser sådana behov i sitt arbete och skulle vara glada att ha en sådan ”frivilligpool” av hjälpsamma människor. En slags praktisk besöksverksamhet. /Lotta, diakonibloggen

3. Profilbild för Eva-Mari Karlsson Kempi

För det mesta pratat vi om att vi måste bli tydligare med vad vi gör och hur vi tänker. Folk vill förstå vad vi gör och vi vill att de ska veta att vi gör bra saker. Detta är helt tvärtom. Börjar vi tala i liknelser blir vi flummighetsförklarade, eller?

Hej Eva-Mari
      Tack för dina kommentarer och visst har du så rätt, tydlighet när vi berättar om diakoni är så viktigt, samtidigt så svårt eftersom det diakonala arbetet har en sån bredd, att tala i liknelser kan ju ibland förklara och förstärka en bild eller ett arbete.
      Eller så kan bloggtexten helt enkelt läsas som en uppmuntran – fortsätt att förklara och beskriva diakoni och ge inte upp! det är svårt men viktigt att berätta om tro och om kyrkans väsen och de diakonala uppgifterna.
      Karin på diakonibloggen

4. Profilbild för Anne-Maarit Brandt
    Anne-Maarit Brandt

Tack, Gud, för att ingenting är omöjligt för Dig! Inte ens att förklara diakoni. Men vi människor är ibland – eller kanske alltid – ”förstockade”. Vi är stumma, vi är döva, vi är blinda. Men med Jesu liknelser har och kan Gud öppna våra hjärtan så att vi förstår det som det är mening att vi förstår. För Gud och Guds planer är alltid större än vi kan begripa! Och en sak till – ju mer jag lär mig desto mer förstår jag att jag ingenting vet!
    Anne-Maarit