Den dubbla goda effekten

bild-Lotta Säll 2För några år sedan hade jag förmånen att åka på en studieresa till Finland tillsammans med några andra diakoniarbetare från Växjö stift. Något som gjorde stort intryck på mig var när vi besökte verksamheten Mormors kammare i Tammerfors. Mormors kammare handlar om att engagera människor i grupper där man på frivillig grund gör olika projekt. En del tillverkar kylskåpsmagneter som säljs för att samla pengar till välgörenhetsändamål. Andra bakar till caféverksamheten. Några arbetar med att finnas till hands och vara ledsagare för människor som besöker stadens sjukhus. Och så vidare. Mormors kammare engagerar ca 1000 frivilliga och har stått modell för flera liknande verksamheter i både Finland och Sverige.

Konceptet är egentligen ganska enkelt, men fantastiskt välgörande. För samtidigt som de olika arbetsgrupperna gör goda saker för andra människor gör de goda saker för sig själva – i gruppgemenskapen och i att vara behövd. Den dubbla goda effekten.

Temat ”att behövas” har väckt många tankar och reflektioner. Behovet av att vara behövd. Rättigheten att behövas. Frågan om huruvida kyrkan behövs och konstaterandet att vi som kyrka behövs på sociala medier. Kanske är det som lyfts fram tydligast att vi växer genom att behövas, att vi tar form som människor i interagerandet med andra. Som Henry Bronett beskriver det: ”Det är genom att behöva och behövas som jag tror vi dansar som vackrast, vi människor.”

Snart återkommer vi med nytt tema här på bloggen. Vi hörs!

Har du funderingar och synpunkter, kommentera nedan eller maila diakoni.se@gmail.com.