Blott i det öppna

lisaI kyrkans sammanhang finns människor med olika sexuell identitet. HBTQ står för homo-, bi-, trans- och queerpersoner. Här delar Lisa Mobrand, militärpastor Livgardet och präst Svenska kyrkan Kungsängen-Västra Ryd, med sig av sina tankar och upplevelser.

——–

———

Blott i det öppna har du en möjlighet. Låser du om dig kvävs och förtvinar du. Ut i det fria skall du med Herren gå. Kraften fullkomnas mitt i din svaghet då.

Psalm 90 i Psalmboken brukar ibland skämtsamt kallas ”komma-utpsalmen” i kristna HTBQ-kretsar. Den är så populär för att texten talar starkt till de som fått kämpa med att leva öppet och att våga stå för vem de är.

Just begreppet ”komma ut” härstammar från gayrörelsen och används främst i HBTQ-kretsar om processen att bli öppen med sin sexualitet. Men överfört kan det användas om alla de gånger vi öppet bekänner något som avviker från det förväntade. Alla de gånger vårt utanförskap blir tydligt för att vi bryter den tysta överenskommelse som kallas normen. I vårt samhälle, eller i alla fall i de större städerna, kan vi kanske fråga oss vad som är svårast att leva öppet som, kristen eller HBTQ-person? Min erfarenhet är i alla fall att det i Sverige finns en tyst överenskommelse om att religion är något som kan få existera men skall hållas privat.

Skärmavbild 2013-03-14 kl. 13.04.13Att komma ut som troende HBTQ-person kan därför vara en dubbel process. Att först bli tillfreds med sin kärlek, kanske till och med tvingas lämna sammanhang där du inte längre känner dig accepterad. Ibland kan det vara en kyrka dit du inte längre är välkommen men kvar finns din Gudslängtan och söker en gemenskap. Ibland är det så att du sedan länge är bekväm med ditt mänskliga kärleksliv men osäker i ditt Gudsförhållande, sökande eller nyfrälst. När du då försöker sammanföra dessa två viktiga kärlekar i ditt liv kan det vara svårt att veta var du kan få vara öppen och inte behöva mörka delar av dig själv.

I Svenska kyrkan har vi haft en tendens att hjälpa till genom att erbjuda ett färdigt koncept som vi i all välmening ger till någon grupp. Men det sant diakonala förhållningssättet är att bjuda på möjligheter att förverkliga människors egna idéer. En odlingsbädd dit vi får komma med våra frön, se dem slå rot och så småningom få fantastisk skörd. Kyrkans arbete för HBTQ-kristna genomgår nu denna process, från att erbjuda en tjänst till att inse att människors Gudslängtan och sökande efter sammanhang bäst kan förverkligas när vi själva får vara med och formulera vår tro och vår längtan. Alla behöver, oavsett hur våra liv ser ut, finna ett sammanhang där vi kan känna oss trygga att komma ut inför Gud och andra människor. Där vi behövs som vi är med våra talanger, och inte främst som ett föremål för andras omsorg. För ett gäng troende HBTQ-personer blev detta rum Queermässan i Jakobs kyrka i Stockholm. Var någonstans kan du komma ut tillsammans med Gud?

Leva i världen, omvänd till verklighet, vänd mot Guds framtid, följd av hans trofasthet. Mörkret du möter aldrig i ensamhet, blott i det öppna ligger din möjlighet.

Lisa Mobrand, militärpastor Livgardet, präst Svenska kyrkan Kungsängen-Västra Ryd, en av deltagarna på Queermässan.

Queermässan firas varannan tisdag i Jakobs kyrka i Stockholm.