Utmaning att stärka barns livsmod!

bild-123Kyrkomötet beslutade 2008 att satsa på fem särskilda strategier för att utveckla Svenska kyrkan. En av de fem var programmet barn och unga 0-18 år. Denna satsning avrundades i november 2012 med ”Barn och unga – ärkebiskopens möte 2012” i Uppsala.

Det genomgående temat för detta möte handlade om hur vi kan stärka barns och ungas livsmod. Utifrån detta vill jag dela med mig av ett par reflektioner som för mig känns angeläget och viktigt att ha med i arbetet med barn och unga i församlingskontexten.

Livsmod handlar om lusten att leva och om att orka och ha verktyg att hantera sitt liv i med- och motgång.

Att stärka barns livsmod kan för kyrkans del handla om att ta ett socialt ansvar som att erbjuda mötesplatser för liten och stor med låga trösklar och högt i tak. Mötesplatser där man upplever gemenskap och att man duger som man är. Det kan handla om mer riktat stöd anpassat till olika åldrar eller för särskilda behov.

Att stärka barns livsmod handlar också om att visa på verktyg att hantera livet med, och här har kyrkan en skatt att ta ur. Bibelns berättelser och budskap, psalmer, sånger, sakramenten och gudstjänstens liturgi kan bli självklara verktyg för att hantera livet och en tro att vila i.

Här har vi en utmaning som påverkas av sin tid och sitt sammanhang. En utmaning som handlar om att förmedla kyrkans budskap och dela med oss av vår egen gudsrelation på ett sätt som berör och känns angeläget för de barn och unga vi möter i och utanför kyrkans väggar.

Mia Hellgren, förskollärare och församlingspedagog i Svenska kyrkan

Barnet i fokus! Maila gärna diakoni.se@gmail.com med dina funderingar och synpunkter eller skriv en kommentar.