Du som längtar efter oss

Gud, du som längtar efter oss och som söker oss på världens vägar och stigar:

– och möter oss med kärlek

Vi ber för alla människor som liksom du känner längtan,
men som hindras från att lära känna dig.
Vi ber för dem som mött människor som ställt sig i vägen för din kärlek.
Hjälp oss att inse när dessa människor är vi.

Tack för att du hör vår bön
– och möter oss med kärlek.

Gud, hjälp oss känna din Andes vind genom din kyrka. Låt vår församling vara en gemenskap som upprättar och frigör, när krafter verkar som vill trycka ner och låsa in. Låt församlingen bli en plats där din uppmaning att bjuda till fest blir verklighet genom oss som bor och verkar här.

Tack för att du hör vår bön
– och möter oss med kärlek.

Vi ber för oss själva, som de vi är, bortom masker och spelade roller. Precis så kallar du oss till att bli dina, och gör oss till dem vi är menade att vara: Människor som lever i gemenskap med dig och med varandra.

Tack för ………… som genom sitt dop idag blir en del av gemenskapen med dig, gränslös genom tid och rum.

– och möter oss med kärlek

Lovad vare du som vill vara svaret på vår längtan, och som vill att alla människor ska få lära känna dig, genom Jesus Kristus, vår Herre.

Amen

Skärmavbild 2013-06-07 kl. 14.05.37En bön för kommande söndag av diakonpraktikant Jonas Lindstrand.

Jonas har under fyra veckor fått följa det diakonala uppgifterna i Österängskyrkan i Jönköping, som ett led i sin utbildning till diakon. Vill du komma i kontakt med Jonas eller har frågor om diakonutbildningen, maila oss gärna: diakoni.se@gmail.com