Fri akutvård för papperslösa

Skärmavbild 2013-06-19 kl. 12.09.29Googlar man på ordet papperslös, ett medialt begrepp som används vardagligt, kan man läsa följande beskrivning: ”Illegal invandring refererar till företeelsen att människor uppehåller sig i ett annat land utan tillstånd. Personer som uppehåller sig illegalt i ett land kallas ibland papperslösa.”

Antalet papperslösa i Sverige idag är svårt att uppskatta. Anledningen till situationen kring papperslösa är ofta också svårutredd. Konstatera kan man dock att dessa grupper eller personer är människor i en oerhört svår livssituation, kanske helt beroende av andra människors väljvilja. De får sätta sin tillit till släktingar eller församling, till advokater och hjälporganisationer i en, som kan tyckas oändlig, process av hopp, hopplöshet, och förtvivlan.

I kommande inlägg kan vi läsa om några församlingar som arbetar med asylproblematik. I Bergsjöns församling i Göteborg berättar diakonen Sally Undertun att det diakonala arbetet med papperslösa sker på följande sätt. ”Vi söker inte upp papperslösa eller andra människor – alla är välkomna till kyrkan. Kyrkan har ett utbrett samarbete med olika aktörer, till exempel Rosengrenska stiftelsen, dit papperslösa är välkomna. Kyrkan delar ut kläder och mat, exempelvis lunchmål och bröd.”

Från den 1 juli sker en lagförändring i Sverige som innebär fri hälso och sjukvård till personer som vistas i Sverige utan tillstånd.

Behöver du hjälp eller rådgivning hänvisar vi vidare till: Rådgivningsbyrån för flyktingar och asylboende och till Rosengrenska stiftelsen i Göteborg och till Tinnerökliniken i Linköping