Gör din röst hörd!

Snart är det dags för val – kyrkoval!

Alla medlemmar i Svenska kyrkan som senast på valdagen den 15 september 2013 fyller 16 år, har en demokratisk möjlighet att faktiskt påverka hur Svenska kyrkan ska styras.”

1_Kyrkoval_2013_jpeg

Citatet är hämtat från Svenska kyrkans hemsida. Här räknas också upp ett antal skäl till varför man ska gå och rösta. För att man får. För att Svenska kyrkan under olika tillfällen i livet kan vara betydelsefull för en själv. För att Svenska kyrkan spelar en viktig roll i människors liv, vid kriser, i närsamhället och i världen. För att stötta dem som tar på sig uppgiften att vara med och styra. För att vara delaktig, vara med och påverka och ta ansvar. För att varje röst väger tungt i kyrkovalet. För att Svenska kyrkan är beroende av människors engagemang. För att det handlar om hur min kyrkoavgift används.

Sist men inte minst: För att man vill vara med och påverka var Svenska kyrkan ska lägga kraften! Precis, säger vi på Diakonibloggen! Det talas mycket om sjunkande medlemssiffror i svensk kristenhet och om åtstramad ekonomi. Desto viktigare då att hitta rätt prioriteringar i en kyrkas verksamhet. Självklart slår vi ett slag för den diakonala inriktningen. En kyrka utan diakonal prägel tappar i trovärdighet. Undersökningar visar att det är just diakoni som människor i högsta grad förväntar sig att kyrkan ska syssla med.