…och så vidare!

Skärmavbild 2013-10-16 kl. 11.21.18och så vidare är temat för det möte jag kallat diakonerna och prästerna till i Växjö stift den 24-26 oktober.

Och:et står för gemenskap och enhet. Präster och diakoner har särskilda uppdrag i kyrkan men är förenade i vigningstjänsten. På mötet skall vi bland annat ägna oss åt vilka utmaningar vi står inför, vi som finns i vigningstjänsten.

Så:et står för hur vi gör med de utmaningar vi ser. På vilket sätt vi möter dem och vad vi gör med dem. Tillsammans kommer vi att reflektera över hur vi kan vara kyrka idag.

Vidare är det ord som vi kommer att landa i den sista dagen men som samtidigt ska vara avstampet för oss att komma vidare. Det anger både omfattning och riktning. Vi kan lätt stanna i de interna frågorna i kyrkan och inte komma vidare. Vi kan också bli deprimerade av siffror som pekar på kyrklig tillbakagång och bli handlingsförlamade. Därför vill vi utmana oss själva att gå vidare.

Vi vidgar perspektivet också genom att fler ansluter till mötet som inte är diakoner eller präster utan har andra uppdrag i kyrkan. Och så vidgar vi perspektivet ut mot världen och mot framtiden.

Jag som har kallat till detta möte hoppas att vi ska inspirera varandra till att se inte så mycket på oss själva utan på den miljö och samtid som vi lever i och har att vara kyrka i. Inte så mycket att bli sedda som att se. För nog är det så att vi blir sedda när vi ser andra.

Alltså hoppas jag på ett möte då vi ser framåt och fylls av hopp.

Jan-Olof Johansson

biskop