Ingen kan göra allt men alla kan göra något!

Skärmavbild 2013-12-09 kl. 15.46.10Jag blir inspirerad av vissa människor! En stor man har lämnat jordelivet vid 95 års ålder, Nelson Mandela. Men vad hade han? För mig hade Mandela handlingskraft, uthållighet och en oerhörd tolerans. Mandela var dessutom orädd och därför fick han saker att hända, först i Sydafrika, sedan på hela den afrikanska kontinenten och i resten av världen. Jag vill definitivt inte jämföra mig med en av världens största människor. Men gärna se Mandela som en inspiration till vad vi alla var och en kan verka för. Det finns ett talesätt som säger:

”Ingen kan göra allt men alla kan göra något”

Min frustration och otålighet rinner över när jag ser orättvisor i vårt samhälle, när människor omkring mig inte har, vilket är en mänsklig rättighet, ett tryggt hem eller tak över huvudet. Jag kan inte blunda, jag vill inte blunda, jag vill göra vad jag kan!

1383940_10151706780896127_1959354565_nJag själv kan inte göra så mycket, men jag hoppas och tror jag kan göra någonting, som kan få andra att inspireras till att också göra något. Att inte ha någonstans att ta vägen, att inte ha en trygg punkt, att inte känna sig inkluderad i samhället gör att människor mår riktigt dåligt både psykiskt, fysiskt och socialt.

Psykiskt när människor inte har ett hem, skammen som människor bär med sig, att inte våga berätta. Fysiskt när sömnbristen, kylan och hungern gör sig påmind. Socialt då när utanförskapet tränger sig på.

Vintern är här och i Sverige finns det enligt socialstyrelsen (2011) 34 049 människor i hemlöshet och dessutom ett stort mörkertal.

Jag har träffat många människor som flytt eller som lämnat sitt hemland på grund av olika orsaker. Människor kommer hit i hopp om en bättre framtid, ett bättre liv, men väl här hamnar en del av våra medmänniskor i hemlöshet och utanförskap.

Förra vintern fick jag Immanuelskyrkan i Malmö att öppna dörrarna för människor ute i kylan, vilket visade på deras stora generositet och medmänsklighet. Jag hoppas att liknande initiativ kommer att tas i vinter för våra hemlösa medmänniskor. Psykisk ohälsa kommer delvis ur utsatthet och osynliggörande. Kan vi minska utsattheten och synliggöra vore mycket vunnet för oss alla.

Vi kan bara fortsätta framåt om vi gör det tillsammans. Som sagt: ”Ingen kan göra allt men alla kan göra något”!

Janni Bjödstrup, initiativtagare Soppkök Malmö
En livserfaren kvinna väl medveten om att skillnaden mellan ett så kallat gott liv och utanförskap kan hänga på en väldigt skör tråd. Jag har sett det tidigare och inte minst sedan snart 2 år tillbaka då jag tillsammans med en vän tog initiativ till att uppmärksamma hemlösheten genom Soppkök Malmö.

Finns privat på: Twitter: Jannkan. Mail: bjodstrup@gmail.com Bloggar också på: soppkokmalmo.wordpress.com

Bilden på Nelson Mandela är hämtat från Kyrkans tidning