Är Kristus delad? – bön för kristen enhet

bild-129Över hela Sverige och i 75 länder runtom i världen pågår nu ekumenisk bönevecka. Det ständiga temat för denna årliga bönevecka är bönen om enhet bland alla kristna. I vårt land är det Sveriges Kristna Råd och Svenska Bibelsällskapet som arrangerar och temat för i år är ”Är Kristus delad?”

I kyrkor och katedraler, kapell och bönehus samlas människor, firar gudstjänst och ber, på många platser dygnet runt, för sådant som är angeläget. Hur ser det ut där du bor? Alla som vill kan delta – om inte annat hemma i sin egen kammare.

Diakoniboggen passar på att fronta vårt lokala arrangemang – i Jönköping firas ekumeniska böneveckan i Sofiakyrkan med start nu ikväll kl 19. Förutom de olika gudstjänsterna och dagliga bönetillfällena pågår bön dygnet runt fram till avslutningen på lördag kväll. Du kan maila böneämnen till be@svenskakyrkanjonkoping.se eller via Twitter #böneveckanjkpg14. Arrangör är Jönköpings Kristna Samarbetsråd.