Är du fattig, eller?

En vanlig skoldag kom frågan från ett barn till ett annat: ”Är du fattig, eller?” Vad svarar man på den frågan? -Nej, jag blir sedd och älskad varje dag. Eller, i värsta fall: -Jag är fattig för ingen ser mig. I flera veckor har han burit samma kläder. Han orkar inte ens duscha längre eftersom depressionen har tagit överhanden. Några veckor tidigare sa någon på skolgården: -Du luktar illa, din j-l. Han flyr in i andra världar för att överleva.

Skärmavbild 2013-01-21 kl. 18.34.12Livssynen att ”överträffa varandra i ömsesidig aktning!” (Rom 12:10) verkar långt borta. Cynismen är utbredd. Eller? Individualism, konsumism, kortsiktighet och privata intressen tar lätt överhanden. I stället för att se verkligheten blundar många för orättvisor och njuter av den egna bekvämligheten. Ögonöppnare och synvändor behövs för medmänsklighet, människovärde, rättvisa och hållbarhet i stället för dans runt det egna egot.

Vi tycks ha glömt bort att religion, ekologi och ekonomi har samma gemensamma rötter i det grekiska begreppet oikos (hus, hushåll, familj, gemenskap) som framhåller ett ömsesidigt beroende av varandras resurser.

Jesus såg människor som for illa. Kyrkan behöver göra likadant, för alla enskildas, för samhällets och för kyrkans egen skull. Den kristna förvaltarskapstanken handlar om rättvisa, försoning och ömsesidigt ansvar. Kyrkan behöver leva ut sin tro och tala på ett lyhört och djupare sätt om angelägna frågor som till exempel relationer, ensamhet, fattigdom och rättvisa, visa ett socialt och etiskt ansvar, väcka människors andlighet och engagemang för världen. Kyrkan behöver synliggöra människosynsfrågorna, tydliggöra social sammanhållning, trovärdigt arbeta med klimatförändringar och migrationspolitik, debattera, samtala, opinionsbilda och framförallt agera.
Det spreds mun till mun. Han fick via andra veta att Diakonicentrum fanns. Varför inte gå dit en gång, tänkte han. Jag har inget att förlora. Väl inne i värmen fanns seendet, tryggheten, en bit mat och mycket kärlek.

Ensam är inte stark. Du och jag behövs i kampen för rättvisan! Gud välsigne dig!

Pamela Garpefors

Följ gärna Pamela på twitter

Nuvarande tema på diakonibloggen – rättvisa. Var gärna med och tyck till du också! Kommentera eller mejla diakoni.se@gmail.com. /Karin & Lotta