Om att älska

Älska. Både dig själv och människorna runt omkring dig.

Kärlek är en känsla som handlar om ömhet, tillgivenhet och gemenskap. Ofta handlar det om en positiv känsla till sig själv eller mellan människor.

EmmaNär man älskar en annan människa tycker man om att göra saker med personen, man blir glad bara av att höra personens namn, man saknar personen så fort man inte är med den och man känner sig glad och omtyckt. När man älskar sig själv känner man sig modig, bra, duktig, man får lättare att vara sig själv och man blir automatiskt mer optimistisk och glad.

Det sägs att man måste älska sig själv för att kunna älska andra, men jag vet att det också kan vara tvärtom. Innan jag hittade min kärlek var jag en osäker, tyst, ganska osynlig tjej, men efter att jag fick en person att älska som älskar mig tillbaka har jag fått ett större självförtroende. Jag vågar mer, vågar ta mer plats, dels för att min partner säger till mig varje dag att jag är bra, precis som jag är, och dels för att jag vet att även om ingen annan skulle tycka om mig så har jag alltid någon, jag är alltid älskad. Att älska någon gör en lycklig vilket leder till att man blir gladare som person. Att älska någon som älskar en tillbaka leder till att man förstår att man själv är bra, att man är värd att bli älskad och när man förstår det finns det en stor chans att man börjar tycka om sig själv mer.

Likadant tror jag att det är med Gud. Älskar man honom hjälper han en att älska sig själv. Man vet att man har någon som vakar över en i alla lägen, precis som man vet när man har ett förhållande med någon, vilket är en enorm trygghet.

Jag ser kärlek, både till sig själv och mellan människor, som en god cirkel. Antingen älskar man en annan människa som hjälper en att älska sig själv eller så älskar man sig själv vilket gör det lättare att älska andra. I båda alternativen kommer kärleken fortsätta, från person till person, i evighet.

Att älska någon är alltså nästan alltid positivt, både för sig själv och för sin omgivning. Om alla skulle bestämma sig för att älska istället för att lägga energi på andra, mindre positiva, känslor skulle världen bli en mycket bättre plats att leva på. Hela vårt samhälle skulle då bli som en stor älskande cirkel utan något slut. Det spelar ingen roll vilken ordning du gör det i. För ett bättre liv och ett bättre samhälle.

Älska. Både dig själv och människorna runt omkring dig. Varje dag, för det är det finaste och det viktigaste som finns.

Emma Fagerberg, studerar ekonomi tredje året på gymnasiet

Älska din nästa som dig själv. Frågorna och funderingarna kan vara många kring detta tema på diakonibloggen. Har du synpunkter och tankar? Hör av dig till oss på diakoni.se@gmail.com. /Karin & Lotta