Jag tänker be för Sverige…

bönetåget

På torsdag sätter jag mig på tåget som tar mig norrut, långt norrut. Destinationen är Övre Soppero och Den gode Herdens kyrka. Där pågår en förbönskonferens – 40 dagar i bön och fasta för vårt land 2014. Jag ska delta under en vecka med ansvar för sång och musik.

Konferensen arrangeras av ideella föreningen Bönetåget. Tanken på en bönerörelse för Sverige föddes i en mindre bönegrupp i Norrahammars Frikyrkoförsamling för drygt tio år sen. Första böneresan gick 2005, också den till Övre Soppero. Namnet Bönetåget kommer sig av att man vid det tillfället hade en förbönsvagn på tåget och bad för de olika platser tåget stannade på. Resan startade den gången i Smygehuk och fortsatte ända till Treriksröset, alltså inte med tåg hela vägen.

Ideella föreningen Bönetåget samlar deltagare från olika delar av landet och från olika kristna samfund. Sedan 2005 har böndagar och böneresor genomförts varje år. Syftet är att be för Sverige och då som nu handlar det framförallt om fyra huvudområden: en ny folkväckelse i vårt land, den sociala och andliga nöden, för barn och ungdomar och för de lokala församlingarna.

Konferensen pågår 14 juli till 26 augusti i sommar. Samtidigt pågår bönen ute i landet, en 40-dagars dygnet-runt-bönevakt. Alla kan vara med och be för Sverige, du också, var du än befinner dig. På Bönetågets hemsida www.bonetaget.se hittar du kontaktuppgifter för att anmäla vilken eller vilka tider du vill vara med och be.

”Gör er inga bekymmer, utan när ni åkallar och ber, tacka då Gud och låt honom få veta alla era önskningar. Då skall Guds frid, som är mera värd än allt vi tänker, ge era hjärtan och era tankar skydd i Kristus Jesus.”
Fil 4:6-7

Lotta, diakonibloggen