Libanesiskt bröd och prickig korv

bild-schackKlockan är runt fyra och det är torsdag. Jag skyndar mig upp till Österängskyrkan och mycket riktigt står en av våra vänner och väntar utanför kyrkan för att få komma in och börja förbereda Träffpunkt Österängen. Kaffebryggaren sätts på, mackor dukas fram och köket fylls av fler vänner som hjälper till med det mesta, det doftar nybakat och två andra vänner kommer med nybakat bröd som de vill skänka till kyrkan. På bordet hittar vi så småningom allt från libanesiskt bröd till prickig korv, kaffe och te. Kockan 17 är det tänkt att vår mötesplats ska öppnas – men redan vid halv fem är kaffesalen fylld. En del har sina stammisplatser och en del är helt nya gäster. Det är en ljuvlig samling människor. Arabiska blandas med svenska och ordförväxlingar skapar skratt.

Träffpunkt Österängen är ett exempel på en mötesplats som för många blivit en viktig vardagsaktivitet – det finns gratis fika, någon att prata med, en tidning att läsa, en möjlighet att öva sig i svenska språket. Många gånger får jag som diakon stanna inne i samtalsrummet då kön växer utanför för att kunna komma in till mig eller Ingvar, vår präst, för ett kort samtal, ofta för att få råd och stöd då vardagen för många är tung och svårt ekonomiskt belastad.

Träffpunkt Österängen är enkelt och anspråkslöst men så viktigt. Hur kan vi arbeta för att skapa fler mötesplatser – vad är det vi efterfrågar, vad behöver vi, vilka behov skriker om uppmärksamhet?

Skärmavbild 2014-07-13 kl. 19.47.20Den 2-4 oktober anordnar Sveriges Kristna råd en konferens med titel Idédagar för socialt och diakonalt arbete i kyrkor och kristna organisationerTemat för konferensen kommer att vara ”Mänskliga Möten”.
 Hur uppstår det goda mötet mellan människor? Hur kan vi vara med och skapa mötesplatser som ger individen verktyg att hantera sin livssituation bättre och öka livskvalitén?
Vi tror det finns ett värde i att mötas som engagerade professionella och frivilliga diakoniarbetare från olika kristna församlingar och organisationer för att dela goda erfarenheter av träffpunkter som blivit vändpunkter.

I kyrkor och organisationer i Jönköping har vi redan många mötesplatser som liknar Träffpunkt Österängen, en verksamhet som är viktig och bärande i det diakonala arbetet i Österängskyrkan. Men vi behöver fler mötesplatser, fler rum för att lyfta diskussioner om livets fram- och baksida, fler rum för att våga prata om psykisk ohälsa, fler rum för att stötta varandra när livet inte blev som vi önskade och fler rum för att ibland bara mätta de hungriga… Jag hoppas att vi möts på idédagarna – för det är när vi tillsammans möts och diskuterar som vi kan hitta vägar framåt för att bära varandra, följa varandra och dem vi möter, genom livet.

Karin på diakonibloggen