Skicka hem dem till Rumänien…

Skärmavbild 2014-06-30 kl. 11.00.11När vi ställde en fråga i början av augusti om vad diakonins prioriteringar bör vara framöver fick vi flera olika svar. Till exempel skrev Fredrik Modeus om sin syn på diakoni. Flera svar handlade om romernas situation i Sverige och flera gästbloggare lyfte temat EU-migranter. Läs gärna Per-Ivar Östmanns eller Kristina Hellkvists inlägg

Vi sitter i bilen på väg upp till Linköping för ett möte. Vi stannar till för en kopp kaffe i ett avlägset samhälle. Vi hittar en sliten konsumbutik och hoppas kunna köpa fika. Utanför butiken möts vi av en man i slitna kläder med en skylt vid sidan om sig – God bless! En syn som blivit allt vanligare och vanligare i Sverige idag. Diskussioner kring matborden, fikaborden, på arbetsplatser och i skolan går höga. Mitt resesällskap rotade i sin ficka och hittade en tia som han la ned i muggen framför mannen.

Tio kronor och det lyser i mannens ögon – och vi skäms – skäms för att vi har det så bra, skäms över att det är så fruktansvärt orättvist – skäms över det bemötande och den oro som många av EU-migranterna i Sverige idag får uppleva. Det väcker så många tankar och funderingar. Vad är det för öde som drabbat min medmänniska framför mig? Vad är det som gör att personen i fråga valt tiggeri som en utväg för överlevnad? Vad väcker det inom mig när jag ger några av de få mynten jag har i väskan och översköljs med tacksamhet?

Reaktionerna är blandade. Det kan handla om allt från – ”Vi måste ge dem jobb, vi måste skänka mer” till  – ”Låt dem resa hem och låt respektive land ta hand om sina fattiga”. Oavsett åsikt är tiggeriet i Sverige en situation som vi bör belysa och lyfta fram. Vad kan vi göra – långsiktigt och kortsiktigt – för att ingen människa ska behöva tigga för sin överlevnad?

Karin och Lotta på diakonibloggen

EU-migranternas närvaro i vår omedelbara närhet väcker reaktioner. Dela gärna dina tankar och synpunkter i en kommentar eller skriv ett mail till diakoni.se@gmail.com.

Bilden är hämtad från Kyrkans Tidning