Gråt med dem som gråter

Skärmavbild 2014-10-23 kl. 15.06.10Snart fylls kyrkogårdarna med ljus och gravsmyckningar. Det är allhelgonatid – en tid att minnas, att sakna och kanske även klä längtan i ord. Vi skickar med två boktips från Verbum. Den första berör just vikten av att våga prata om och dela med sig av det svåra. Bok nummer två berör det som kanske följer efter sorgen – ensamheten och hur vi människor kan hjälpa och stötta varandra även när sorgens mest akuta fas är över.

Båda författarna kan du möta på Verbums konferens – se medmänniskan den 26 november. Läs mer här.

Gråt med dem som gråter är en handfast bok som innehåller redskap för att starta samtalsgrupper om sorg för vuxna. Syftet med boken är att hjälpa dem som möter människor i sorg med sorgesamtalen. Genom boken öppnar man upp för reflektioner kring sorg och kring respektive människas egen sorg. På Se medmänniskan den 26/11 pratar Lis Carlander om boken och om att starta och leda sorgegrupper. Hon har lång erfarenhet av möten med människor i sorg.

Skärmavbild 2014-10-23 kl. 15.07.51Kyrkans besökstjänst: Hur kan vi som medmänniskor bidra till att minska någon annan människas ensamhet? Hur kan var och en bidra? Kyrkans besökstjänst visar hur ideell tjänst för andra människor, med små medel, gör skillnad i deras tillvaro. Boken handlar om att förmedla livsmod och hopp – och det kommer författaren Agnete Kinman att inspirera till på konferensen Se medmänniskan. Agnete Kinman är präst och läkare med själavårdsutbildning. Hon har mångårig erfarenhet av besökstjänst och själavårdande arbete i kyrkan och vården.