Allas rätt till ett värdigt liv

I oktobernumret av ”Vårt uppdrag”, en tidning om Svenska kyrkans internationella arbete, står bland annat att läsa följande:

Skärmavbild 2014-10-20 kl. 16.53.11”Vi behöver inte blicka söderut och österut för att hitta medmänniskor som är i behov av vår solidaritet. Under en alltför lång tid har vi dagligen känt maktlöshet inför det faktum att det finns så många medmänniskor i vår direkta närhet som lever under svåra villkor. Människor som tvingas tigga för sitt uppehälle.

Vi behöver stötta EU-migranter som befinner sig i Sverige, såväl som på andra platser i Europa. Det handlar om allas rätt till ett värdigt liv och att sätta medmänniskan i centrum! Svenska kyrkan stöder det arbete som Franciskaner-orden driver kring ett socialt center i byn Roman i Rumäniens fattigaste region Moldova. Projektet är ett samarbete med vår norska systerorganisation Kirkens Nödhjelp och handlar om att ge förutsättningar för romer och andra lokala invånare att få bättre tillgång till de ekonomiska och sociala tjänster som de har rätt till. Var med och stöd detta viktiga arbete. Det gör skillnad.”

• SMS:a ordet ROMER till 72905 och skänk 50 kronor
  • Du kan ge en gåva med betalkort till projektet här

Erik Lysén, chef för Svenska kyrkans internationella arbete

EU-migranternas närvaro i vår omedelbara närhet väcker reaktioner. Dela gärna dina tankar och synpunkter i en kommentar eller skriv ett mail till diakoni.se@gmail.com. /Karin och Lotta