Efterlysning! Vad görs i Svenska kyrkan?

IMG_6766Kyrkomötet har ägt rum i Uppsala och ett av besluten som fattades under dagarna berörde eu-migraterna situation i Sverige. Kyrkans tidning skriver ”Kyrkomötet antog som en av sista punkter för detta år, ett uttalande om fattiga EU-migranter. I det vänder man sig bland annat till kommunerna, regering och riksdag med en uppmaning att ta sitt ansvar för de många fattiga människor som söker sig till Sverige.”

Vi på diakonibloggen fokuserar under några veckor på EU-migranterna och olika synsätt kring hur vi bäst kan arbeta för att förbättra och förändra deras utsatta situation. Många har hört av sig och vi har även fått en fråga från Kyrkokansliet, där man arbetar med att försöka få grepp om hur Svenska kyrkan på lokal nivå möter och arbetar med tiggande EU-migranter. Detta för att kunna förmedla goda exempel såväl som att kunna skicka vidare vad som behöver göras.

Därför riktar vi frågan vidare till er läsare: Hur arbetar ni som är församlingsanställda eller frivilligt engagerade med denna fråga? Hur går tankarna bland er som medarbetare? Finns det dialog med kommunen? Vad har DU att berätta, från ert sammanhang?

Hör av dig till oss på diakoni.se@gmail.com så förmedlar vi vidare.
Karin och Lotta på diakonibloggen