Insamling vs tiggare. Hur gör vi nu då?

Det kom ett mail till diakonibloggen från en diakon i norra Sverige. Hon beskriver ett dilemma som hon och andra engagerade i kyrkan nu ställts inför:”I min församling är det jag som ansvarar för det internationella arbetet. Varje år vid denna tid brukar vi anställda i församlingen samt några ideella medarbetare stå utanför vår Icabutik och ”skramla” för Svenska kyrkans internationella arbete. I år är det julkampanjen ”Låt fler få fylla fem”.

Skärmavbild 2014-12-03 kl. 18.21.43Denna vecka hade vi tänkt börja MEN i år sitter det en tiggare där med sin mugg och en bild på sina barn hemma i Rumänien som har det svårt. Vad gör vi nu då?? Ska vi ställa oss bredvid henne och liksom ”konkurrera” om de små slantarna? Ska vi helt avstå skramlandet? Vad skulle ni göra i vårt ställe??”

Vi på diakonibloggen tror att det är flera som står inför samma dilemma och vi lägger därför ut frågan till er bloggläsare. Blir det en konkurrenssituation? Skymmer insamlingarna varandra? Är insamlingen till en organisation viktigare än den enskilda människans vädjan för sig själv och sin familj? Eller tvärtom? Blir kanske utsattheten än mer tydlig för en högkonsumerande julstressad svensson när den visar sig med flera ansikten?

Vad tycker du? Hör av dig i en kommentar här nedan eller maila oss på diakoni.se@gmail.com. /Karin & Lotta

Läs mer om kampanjen ”Låt fler få fylla fem”. Notera att det finns flera sätt att bidra än att ge slantar i bössan!

Fler sätt att bidra:

Köp ett symboliskt femte ljus! Sms:a Ljus till 72905 så ger du 50 kr.

Plusgironr: 90 01 22-3   Bankgironummer: 900-1223

Många församlingar använder sig också av Swish som ett sätt att ge kollekt.