Att som kyrka driva äldreboende eller hemtjänst

Detta är temat för en kommande informations- och inspirationsdag i Kungsporten, Huskvarna den 19 mars. Bakgrunden är att antalet äldre kommer att öka kraftigt i framtiden. Många kommer att ha stora vård- och omsorgsbehov. Tyvärr är det risk att samhället inte kommer att klara alla nya behov. Redan idag finns resursbrister inom äldreomsorgen. Därför kommer de växande behoven bland äldre sannolikt även att beröra kyrkornas diakoni.

Carlsson Börje-AInformationsdagen är ett led i projektet Kyrkligt Entreprenörskap som drivs av Hela Människan och Ekumeniska EU-kontoret. Projektet startade med stöd av Tillväxtverket som hade upptäckt att kyrkor och idéburna organisationer varit väldigt långsamma att utnyttja de möjligheter som idag finns på välfärdsområdet. Man upplevde att kyrkorna behövde stimulans till ökat entreprenörskap på detta område.

Möjligheterna för idéburna aktörer att få arbeta inom äldresektorn med finansiering från samhället har ökat dramatiskt de senare åren. Idag är det inte bara stora diakoniinstitutioner som arbetar i äldresektorn, även enskilda kyrkor börjar ta initiativ.  Det finns idag en handfull församlingar och enskilda eldsjälar som startat verksamheter, men det finns utrymme för många fler.

Vid informationsdagen 19 mars får vi möta erfarna personer som arbetat länge med äldreomsorg på kristen grund, men också sådana som är nya på området. Bland annat kommer eldsjälarna bakom två nya satsningar; Kungsportens Hemtjänst och IMG_7396Kungsportens Trygghetsboende, att berätta om tankarna bakom dessa initiativ. Förutom vissa startkostnader räknar man med att verksamheterna kommer att bära sina egna kostnader. Därmed blev det möjligt för frikyrkan bakom, vars intäkter främst är frivilliga gåvor, att gå in i dessa stora satsningar, som kommer att bidra till god livskvalité för alla de äldre som berörs.

Jag tror att många fler kyrkor skulle kunna starta trygghetsboende och hemtjänst och med hjälp av offentlig finansiering kunna göra en viktig diakonal insats.  Mer uppgifter om informationsdagen 19 mars finns på hemsidan www.helamanniskan.se/kurser

Börje Carlsson

Projektledare, Hela Människan

Har du också tankar och synpunkter om att bli äldre, något som du vill lyfta? Skicka ett mail till diakoni.se@gmail.com eller skriv en kommentar. /Karin & Lotta, diakonibloggen