Diakoners pressade arbetssituation

För några veckor sedan var det ett kort reportage om diakoners pressade arbetssituation i programmet ” Människor och tro”

Skärmavbild 2014-09-01 kl. 12.17.06 2Att diakoner har en hög arbetsbelastnig och ett snudd på obegränsat verksamhetsområde inom social omsorg är känt för många av oss som jobbar med diakoni. Programmet lyfte fram olika orsaker till att diakoners arbetssituation har blivit extra pressat. Exempel gavs från Lunds stift där en ökad belastning på diakonicentralen uppkommit då en helt ny kategori av hjälpsökande har kommit till dem, främst eu-migranter. Olika omprioriteringar har behövts göras och ny verksamhet har startats upp.

Programmet lyfte också fram den profetiska diakonin, ett ämne som berör oss på diakonibloggen starkt. I vigningslöftena vid diakonvigningen lovar vi bland annat att stå på de förtrycktas sida. Vilket i praktiken innebär att i arbetet med social utsatthet dels jobba med konkreta insatser men också jobba för en långsiktig förändring i samhället. På bloggen har vi lyft fram olika diakonala upprop som gjorts i landet och hänvisar även till uppsatsen  ”Kyrkans visselblåsare”  som berör profetisk diakoni idag.

Programmet lyfte fram frågeställningen: Vågar vi diakoner vara visselblåsare idag, och hinner vi med det med den ökade belastningen som den diakonala sfären möter i och med den ökade nöden i vårt land?

Känner du som läser detta och är diakon igen dig? Hör gärna av dig till oss i en kommentar eller maila diakoni.se@gmail.com.

Karin och Lotta på diakonibloggen