Fattigdom i överflödssamhället, fortsättning

Skärmavbild 2014-11-12 kl. 13.37.38I den profetiska diakonins anda skrevs ett upprop av diakon Catharina Björnstedt, Danderyds församling, som undertecknades av 80 diakoner i Stockholms stift. Texten handlar om hur de som har det sämst i samhället har fått det ännu sämre. Fokus ligger på försörjningsstöd, sjukersättning, bostadsfrågan och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Uppropet uppmärksammades stort i media (Dagen, Kyrkans tidning, DN, Aftonbladet, ABC, Människor och tro i SR P1, Svt, Svensk kyrkotidning och olika lokala tidningar) samt av Stockholms stift och biskopen. Socialförsäkringsministern bjöd in till samtal. Likaså fick de träffa statssekreteraren till barn-, äldre- och jämställdhetsministern samt socialborgarrådet i Stockholm. Processen fortsätter under 2015.

Vi ägnar nu några veckor åt uppföljning av sådant som vi tidigare skrivit om. Har du tankar och synpunkter är du välkommen att höra av dig i en kommentar eller via mail, diakoni.se@gmail.com. /Karin & Lotta, diakonibloggen