Från sorg och bestörtning till glädje och fest

Skärmavbild 2014-12-03 kl. 18.21.43Under senare delen av hösten 2014 skrev vi på diakonibloggen om utsatta EU-migranter som vi ser runtomkring oss i Sverige. Det visade sig vara ett tema som berörde och engagerade på många sätt. I december publicerade vi ett frustrerat inlägg: Bestörtning och sorg i denna kalla vinter. Det handlade om situationen för EU-migranterna i Jönköping. Sedan några månader drevs Kyrkhjälpen, en ekumenisk dagverksamhet några morgnar i veckan med möjlighet till frukost, dusch, kläder och tvätt. Nu hade kommunen sagt nej till att bidra med pengar till härbärge, därav inlägget. Bara någon dag senare ändrade man sig dock, till stor lättnad för alla engagerade i Kyrkhjälpen, och anslog en summa för detta. EU-migranterna har under vintermånaderna kunnat övernatta i stugor på en campingplats i Jönköping. Under ett par vårmånader har de bott i tält på samma camping.

Verksamheten i Kyrkhjälpen har bedrivits från september 2014 till och med maj 2015. Många är de människor som engagerat sig som volontärer. En tolk har varit anställd på deltid. I Jönköping gör verksamheten uppehåll under sommaren, men systerverksamheten i Huskvarna håller öppet. Utvärderingen av verksamheten visar bland annat att arbetet med dagverksamheten har fungerat väl, likaså att boendet på campingen har varit en bra lösning ur alla parters synvinkel – campingägaren, socialtjänsten, EU-migranterna och polisen. Vid praktiska angelägenheter kring boendet har Kyrkhjälpen kunnat stötta på olika sätt. Jönköpings kommun har följt arbetet och ansett det vara välplanerat, genomtänkt och väl genomfört. Engagemanget och samarbetet mellan de olika församlingarna har lyfts fram som något mycket positivt. Man har arbetat efter devisen ”Barmhärtighet här – insatser där (i hemlandet)”. I början av maj hölls en välgörenhetsgala då artisten Ingemar Olsson medverkade och då man fokuserade på insamling till olika organisationer som arbetar med romer i företrädesvis Rumänien. Inför hösten hoppas Kyrkhjälpen kunna förmedla enklare jobb som trädgårds- eller hantverksarbeten åt EU-migranterna i samverkan med kommunen och skattemyndigheten. Att etablera kontakter med olika företag är en annan tänkbar möjlighet. Ambitionen är att hitta möjligheter att komma bort från tiggeriet på gatorna.

fest1-1_0I torsdags hölls en grillfest på campingen där EU-migranterna bor, ett tillfälle för EU-migranterna och Kyrkhjälpens alla volontärer att få umgås, äta tillsammans, skratta, sjunga och dansa. Det blev också en avslutnings- och tackfest för volontärernas insatser under året som gått. Hur formerna för arbetet exakt kommer att se ut till hösten återstår att se, men att Kyrkhjälpens verksamhet i Jönköping kommer att återupptas efter sommaren står klart. Och under sommaren finns dagverksamheten i Huskvarna att vända sig till för EU-migranterna.

Uppgifterna är hämtade från artiklar i Jönköpings-Posten samt utvärdering för Kyrkhjälpens arbete i Jönköping. Nedersta fotot: Elin Elderud, Jönköpings-Posten

Charlotte Säll, diakonibloggen

Vi ägnar nu några veckor åt uppföljning av sådant som vi tidigare skrivit om. Har du tankar och synpunkter är du välkommen att höra av dig i en kommentar eller via mail, diakoni.se@gmail.com. /Karin & Lotta