Hela Människan i Almedalen

Nästa vecka är det Almedalsveckan i Visby på Gotland. Många organisationer finns där och visar på sin verksamhet och håller seminarier. Hela Människan hörde av sig till diakonibloggen och ville gärna slå ett slag för sin verksamhet under Almedalsveckan:

IMG_7396

Hela Människan är Svenska kyrkans och tio andra kyrkors, kyrkliga organisationers sociala och diakonala arbete. Under Almedalsveckan arrangeras fem seminarier där vi vill väcka opinion kring aktuella frågor som vi brinner och arbetar för.

Läs gärna på vår hemsida om dessa seminarier och är du i Visby under Almedalsveckan är du varmt välkommen.

Under seminariet ”Kan offentlig och ideell samverkan leda till ett bättre barnstöd?” kommer vi att dela ut Junis rapport om hur det ser ut med barnstödet i landets alla kommuner. Vidare får alla deltagare ett nyproducerat häfte ”Pusselbitar till stödverksamhet för barn och ungdomar – Erfarenhetsbaserade tips och idéer för ledare”. Detta är ett hjälpmedel för er som funderar på att starta stödgrupper för barn och ungdomar.

Följande fem seminarier kommer att hållas under veckan:

Kan offentlig och ideell samverkan leda till ett bättre barnstöd?

Många barn växer upp i familjer där det finns missbruk eller andra problem. Kommuner har barnstödsgrupper i otillräckligt omfång och barn utan synliga problem glöms lätt bort. Kyrkor och ideella föreningar kan komplettera insatserna, men släpps sällan in i stödarbetet. Hur kan samverkan bli bättre?

Hur kan myndigheter och idéburna samverka kring de sociala utmaningarna?

I samhället finns stora sociala behov som det behövs bred samverkan för att bemöta. Hur kan sådan samverkan utvecklas och vilka förändringar behövs för att röra sig i den riktningen?

Ökad alkoholkonsumtion bland äldre – hur påverkar det folkhälsoarbetet?

Äldre dricker allt mer alkohol, följden är fallolyckor, för tidigt åldrande och sjukdomar som tar resurser från välfärden. Dessutom riskerar individen få sämre livskvalité. Hur kan kyrkan och andra ideella organisationer samverka med kommunen för att bryta trenden? Hur når vi äldre utan pekpinnar?

Skapar vuxenvärldens svek ungdomars beroende? Kan samhället gå från beroende till förtroende?

Dagens rotlösa samhälle där vuxna strävar efter självförverkligande drabbar ungdomar. Trygga vuxna lyser med sin frånvaro när det individuella får företräde framför det kollektiva. Är ungdomars spel-, sex-, alkohol- och drogberoende egentligen ett rop på bekräftelse från samhället och vuxenvärlden?

Kyrkornas sociala ansvar – vad innebär det?

Vad är kyrkornas roll och uppdrag som sociala aktörer i det civila samhället? Är det att ge nödhjälp till behövande eller göra mer kraftfulla och varaktiga insatser för jobb och hälsa? Om nytänkande inom diakoni, socialt företagande och empowerment istället för välgörenhet.

Läs mer om tid, plats och medverkande på Hela Människans hemsida.