Pärlor för livet

Sommartid innebär för många mer tid för läsning. Under sommaren delar vi på diakonibloggen några bokrecensioner. Här kommer den tredje.

IMG_8564Detta år, 2015, har Martin Lönnebos Frälsarkransen funnits i 20 år. Många är de människor i Sverige, övriga Norden och Tyskland som upptäckt detta som ett hjälpmedel för sin dagliga bön och trons vandring genom livet. Inför detta jubileum har en av Hemlighetspärlorna fått en ny färg, den skiftar i grönt. Verbum har gett ut en aktuell bok om Frälsarkransen, där Johan Dalman, blivande biskop i Strängnäs stift och mångårig användare av Frälsarkransen, berättar om pärlornas betydelse. Där finns också Martin Lönnebos berättelse om Frälsarkransens bakgrund nedtecknad av DN-journalisten Thomas Lerner samt fyra intervjuer med människor som lever med Frälsarkransen i vardagen.

Bokrecension: Pärlor för livet. Frälsarkransen. Johan Dalman, Thomas Lerner, Ann Lagerström (Verbum, 2014)

Pärlor för livet är en introduktion till Frälsarkransen – ett hjälpmedel för den dagliga bönen och trons vandring, utvecklad av biskop emeritus Martin Lönnebo för 20 år sedan. Martin Lönnebo har genom åren själv skrivit ett antal böcker om Frälsarkransen och om andlig fördjupning. Här är det Johan Dalman, blivande biskop och mångårig användare av Frälsarkransen, som har skrivit presentationen av de olika pärlorna. Han tar sitt avstamp i Lönnebos bön skriven för Gudspärlan: ”Du är gränslös, du är nära, du är ljus och jag är din.” Genom inledningen och de olika pärlornas beskrivning citerar han också andra författare såsom naturfilosofen Henry David Thoreau, kung David i Bibeln, Dag Hammarskjöld och Selma Lagerlöf. Dalman skriver kortfattat om varje pärla med ett tillgängligt språk, men inte enkelt som i ytligt utan med ett stråk av den mysticism som Lönnebo representerar. Läsaren får inte alla tankar omkring pärlorna serverade i knät utan ges utrymme för vidare tankar om pärlornas betydelse i det egna livet, och för bön, vilket är Frälsarkransens huvudsyfte. Som Dalman skriver i inledningen: ”Kransen är som en spaljé, en serie fästpunkter. Utefter den kan livets gröna skott sträcka sig mot ljuset för att få energi, utvecklas, mogna, bära frukt.”

Efter att varje pärla eller grupp av pärlor beskrivits för sig följer en sammanfattning, den sammanbundna Frälsarkransen,  med ytterligare förtydliganden om hur pärlornas innebörd kan appliceras på det egna livet, men också hur den berättar om Jesu liv och hur den vägleder till ett liv i bön. Därefter ges en illustration med föreslagna bibelord till de olika pärlorna.

DN-journalisten Thomas Lerner skriver sedan om Martin Lönnebo, om hans liv och bakgrund och om hur Frälsarkransen kom till. I samband med en resa i den grekiska övärlden blev Lönnebo strandsatt på en ö, och där väcktes tanken han burit på ett tag, att utveckla ett slags radband för den moderna människan. Lönnebos tanke är att den ska ”stimulera en fokusering på egna tankar, känslor och egen bön”.

Författaren och journalisten Ann Lagerström presenterar därefter fyra olika människor som lever med Frälsarkransen i sin vardag. Där får läsaren del av personliga berättelser som uttryck för att Frälsarkransen blivit så spridd, älskad och använd i människors personliga liv. Allra sist i boken berättas om tillverkningen av Frälsarkransen, som sker genom Tara Projects i Indien, ett av världens äldsta fairtradeföretag, en text av Anna Braw, hämtad från Kyrkans Tidning. Boken illustreras av vackra bilder av pärlorna och från tillverkningen.

Pärlor för livet är kortfattad, överskådlig och lättillgänglig. Den som är nyfiken och intresserad av Frälsarkransen får genom denna lilla bok en bra inblick i de olika pärlornas enskilda betydelse och i kransen som helhet. Också jag som känner till Frälsarkransen sedan många år har fin behållning av boken. Andras tankar öppnar nya perspektiv, och Martin Lönnebos tanke är att Frälsarkransen hela tiden ska mana till fördjupning, en andlig övning där vi inte blir färdiga. Vissa delar av boken kan sträckläsas medan andra – och då särskilt bokens första del – lämpligen ges mer tid för reflektion och eftertanke, som en andaktsbok.

Till sist: jag stannar till vid den nya pärlan, Hemlighetspärlan som skiftar i grönt. Johan Dalman hänvisar direkt till naturen med sitt rika språk och om ansvaret för att vårda och värna skapelsen. Martin Lönnebo talar om Franciskus ”Solsång” med tacksamhet för livet, skapelsens under och vad vi människor kan göra för jordens skydd. När jag pratar om denna pärla, till exempel med konfirmander, brukar jag prata om två ord som jag läste i något sammanhang kunde knytas till denna pärla på m: miljö och medmänniska. Och även om ordet diakoni inte nämns uttryckligen i Pärlor för livet, är det precis det ordet som kommer för mig när jag ser den gröna pärlan. Vårt ansvar att förvalta skapelsen omfattar också medmänniskan, våra möten och relationer.

Charlotte Säll, diakonibloggen

Du kan läsa mer om Frälsarkransen här.

Lite om författarna:

Johan Dalman, prästvigd 1990, har bland annat varit sekreterare för ekumenik och teologi på Kyrkokansliet och förlagschef för Verbum förlag. Han är domprost i Strängnäs domkyrkoförsamling, men vigs till biskop i Strängnäs stift i september 2015.

Thomas Lerner är journalist och arbetar sedan flera år på Dagens Nyheter. Där har han i många uppmärksammade reportage och artiklar skildrat konsten att vara människa. Han har skrivit biografin ”Universums ödmjuke tjänare” om biskop emeritus Martin Lönnebo. Här kan du läsa ett reportage om Martin Lönnebo, publicerat på DN:s nätupplaga i februari 2015.

Ann Lagerström som gjort de fyra intervjuerna är författare, journalist, föreläsare, ledarskapskonsult och existentiell coach och samtalsledare.