• Diakonibloggen
  • Se medmänniskan – en dag om diakonins uppdrag och utmaningar!

Se medmänniskan – en dag om diakonins uppdrag och utmaningar!

Skärmavbild 2015-08-21 kl. 12.18.19Diakoni – kyrkans sociala omsorgsarbete – bör ständigt leva med reflektioner kring hur samhället ser ut och vilka behov som står i fokus. Hur kan vi utföra bra diakoni i vårt välfärldsamhälle och hur kan vi uppmuntra och uppmana till medmänsklighet? Frågorna är många och diskussioner behövs. Verbum anordnar även i år en konferens med diakoni som tema. Huvudtalare är bla Ann Heberlein, författare, kulturskribent och teologie doktor i etik. 2008 gav hon ut boken ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva” som 2012 dramatiserades som teater på Dramaten. Temat för föreläsningen är: Resurs eller belastning – vilken roll spelar tro och andlighet i mötet med psykisk ohälsa? Möt även Mikael Kurkiala, docent i kulturantropologi, författare och forskare vid Kyrkokansliet, som kommer att föreläsa under temat: Om att tyda tidens tecken med diakonala glasögon.

Arrangörer för konferensen är Verbum och Bräcke diakoni. Kursen äger rum i Stockholm den 24 november. Du hittar mer information här.

Tipsa oss gärna om liknande arrangemang som sker under hösten!

/Karin och Lotta på diakonibloggen