”Diakoni – mer än ord”

Nu idag är det ”diakonins söndag”, trettonde söndagen efter trefaldighet med temat Medmänniskan. Den blir också inledning på diakonins månad som infaller i september. Diakonins månad är ett ekumeniskt samarbete mellan kyrkor och samfund inom Sveriges kristna råd och ett antal andra organisationer med diakonal inriktning.

Skärmavbild 2015-08-29 kl. 10.54.47Temat för åren 2014 och 2015 är ”Diakoni – mer än ord” vilket syftar till att lyfta fram att diakoni många gånger handlar om praktiskt arbete. Ibland benämner man diakoni såsom kyrkans sociala omsorgsarbete. SKR har tillsammans tagit fram ett studiematerial ” Diakoni  mer än ord”, som kan användas som underlag för samtal om diakoni. Du kan beställa eller ladda ned det här.

En ofta vedertagen definition av diakoni är följande: ”Diakoni är medmänsklig omsorg, grundad i Kristi kärlek, uttryckt i kyrkans liv, och vill genom barmhärtighet och solidaritet möta människor i utsatta livssituationer.” Författarna till detta material granskar vilka förväntningar som finns på det diakonala arbetet och delar upp dem i två kategorier: Inomkyrkliga förväntningar och förväntningar från samhällelig sida. Att det i tider av ökade sociala klyftor, ökad psykisk ohälsa – ja listan kan göras lång – ökar också förväntningar på andra organisationer att bidra när de samhälleliga resurserna inte räcker till.

Vill du lyssna till författarna, Sanna Lindström och Hans-Erik Lindström, möter du dem på Verbums konferens  Se Medmänniskan

Diakonins månad är ett tillfälle att inom församlingen, inom studiegruppen, på kollegier, inom konfirmandarbetet och så vidare ge utrymme för samtal om diakoni – vilket för många är en del av kyrkans trovärdighet: inte bara ord utan även handling!

/Karin och Lotta på diakonibloggen