Språkcafé

IMG_9837Det är en rätt vanlig företeelse i många av Svenska kyrkans församlingar – att starta språkcafé för nyanlända. Det är enkelt, trevligt och väldigt, väldigt uppskattat. Många av dem jag dagligen möter i mitt arbete har med språkcaféers hjälp, och givetvis en enormt stor motivation, fått en väldigt god kännedom om det svenska språket. Studieförbunden runt om i Sverige har också fått medel att använda just för att bedriva en sådan verksamhet.

Vid ett tillfälle satt jag med en ung kille från Syrien och vi övade ord såsom tröja, skjorta, byxor med mera. I hans kollegiebock såg jag ett papper, ett slags schema, och blev så nyfiken. Han hade gjort ett schema över alla språkcaféerna i området och varje dag vandrade han runt för att på så många ställen som möjligt få en chans att öva och prata svenska. Jag blir så imponerad av denna initiativkraft och motivation!

Omv%c3%a4nt%20spr%c3%a5kcaf%c3%a9-6Några gånger tidigare har jag skrivit om hur få ord det är jag kan på arabiska – det är hej och tack och imorgon, men en kommer ju långt med att försöka. Men ska en prata integration  och hur nysvenskarna berikar behöver vi också använda den kompetens som kommer hit.

I Jönköping har vi startat ett nytt språkcafé. Kom och ät en lunchbaguette och lär dig enkla ord och fraser på arabiska. Mitt eget mål är att i alla fall utöka min repertoar något.

Har du vägarna förbi så välkommen!

Karin på diakonibloggen

Vi fokuserar på flyktingar – möten och berättelser. Vill du dela erfarenheter? Skriv en kommentar eller maila till diakoni.se@gmail.com. /Karin & Lotta