Ekonomismart

Möter du i ditt arbete unga vuxna som skulle vara hjälpta av handledning i privatekonomi? Vill du utöka din verktygslåda för att förmedla sådan kunskap? Diakonibloggen tipsar idag om en utbildning.

Vill du bli bättre på att genomföra lustfyllda utbildningspass som skapar engagemang, delaktighet och förståelse hos deltagarna ? Välkommen till en avgiftsfri konferens om att inspirera och förmedla kunskap om konsumenträtt och privatekonomi för unga vuxna!

Konferensbild ekonomismartTill hösten har du och dina kollegor möjlighet att delta på någon av Ekonomismarts avgiftsfria regionala metodstödskonferenser och ta del av Ekonomismarts metod och material för förebyggande arbete. Ekonomismart ger inspiration och konkreta verktyg för dig som vill ha ett färdigt material med ett genomarbetat välfungerande koncept att arbeta utifrån. Det sparar resurser och ger ett självförtroende i det förebyggande uppsökande arbetet.

OM EKONOMISMART

Ekonomismart är ett samarbetskoncept mellan Konsumentverket, Finansinspektionen, Folkuniversitetet och sparbanksstiftelser samt är helt fritt från säljande inslag. Ekonomismart startade 2009 och är ett nationellt utbildningskoncept inom konsumenträtt och privatekonomi. Sedan start har Ekonomismart mött och utbildat över 7 000 arbetslösa unga vuxna i cirka 170 kommuner. Inom Ekonomismart finns i dag en gedigen erfarenhet av att framgångsrikt möta en utsatt målgrupp och ge dem verktyg att klara vardagen bättre.

OM ÖVERSKULDSÄTTNING

År 1992 var antalet skuldsatta hos kronofogden 95 000. 2015 var antalet 427 000. Överskuldsättning är ett stort problem både för samhället och för dem som drabbas. Problem med skulder kan leda till eller förvärra psykisk och fysisk ohälsa, vilket även kan drabba anhöriga, inte minst barn. Dessutom bedöms överskuldsättning innebära samhällskostnaden för sjukvård och produktionsbortfall på 30 – 60 miljarder årligen. Rickard Ahlström räknar kostnader kring produktionsbortfall, sjukvård, arbetslöshetsersättning, sjukpensionering och långtidssjukskrivning. Han kommer fram till att kostanden ligger på cirka 200 miljarder årligen. Vi har allt att vinna på ett effektivt förebyggande arbete!

FÖR VEM?

Metodstödskonferensen vänder sig till dig som vill arbeta förebyggande med grupper av utsatta unga vuxna. Ekonomismart vänder sig därför till olika yrkesgrupper såsom diakoner, arbetsmarknadskonsulenter, lärare, konsumentvägledare, socialhandläggare etc.

VAR OCH NÄR

15/11 i Stockholm, 17/11 i Umeå, 22/11 i Göteborg, 24/11 i Malmö och 29/11 i Växjö.

Tid : 10.00–16.00. Plats : Lokal meddelas efter anmälan.

Pris : Avgiftsfritt. Lunch och fika ingår.

ANMÄLAN

Du anmäler dig till konferensen via ett formulär på Ekonomismarts webbplats. Antalet platser är begränsat och först till kvarn gäller.