”Jag är så glad för nya verkliga vänner!”

Under flera månader, ända sen i höstas, har vi på diakonibloggen haft temat flyktingar med tyngdpunkt på möten och berättelser. Vi gläds över alla som delat med sig av sin historia, sin nuvarande situation, sina möten, intryck, drömmar och förhoppningar. Att vi nu avslutar detta tema betyder inte att det inte längre skulle vara aktuellt. Integrationsfrågor kommer att vara högt på agendan under en lång tid i Sverige. Det är en stor utmaning och en viktig uppgift vi tillsammans står inför.

”Jag är så glad för nya verkliga vänner!” Orden uttrycks med värme av en kvinna som genom sitt arbete i kyrkan engagerat sig i ett närliggande flyktingboende. Det har för församlingen blivit ett engagemang som sträckt sig mycket längre än till bara en verksamhet. Det har uppstått så många goda möten och byggande av vänskap. Många har behållit kontakter även när de nyanlända har behövt flytta till andra boenden.

integration-1364673__180Integration berör oss alla, det är inte ”någon annan” som ska sköta det. Vi är alla delaktiga i hur nyanlända kommer in i samhället. Hur vi bemöter varandra har stor betydelse. Och vi kan få nya vänner! Även om vi nu för tillfället avrundar vårt tidsmässigt mest omfattande tema i diakonibloggens snart fyraåriga historia lär vi även framgent dela många tankar om flyktingmottagande och integrationsfrågor, var så säker. I ett samhälle där vi tyvärr ser alltmer av polariseringar och hårda attityder måste arbetet för verklig integration fortgå med oförändrad intensitet. Tillsammans!

/Karin & Lotta, diakonibloggen

Sommartema: Under några veckor framöver kommer vi att dela med oss av bokrecensioner. På söndag börjar vi med en recension av vår yngste skribent hittills.