Se medmänniskan

I veckan var vi på diakonibloggen inbjudna att medverka i konferensen ”Se medmänniskan” på Ersta i Stockholm, som arrangerades av Verbum i samarbete med Ersta diakoni och Bräcke diakoni. En välfylld och matnyttig dag för oss deltagare som kommit med diakonalt intresse och engagemang. Dagen bestod av många kortare pass av olika föreläsare vilket gav en stor bredd med många inputs på olika områden.

I inledningen av dagen talade biskop emeritus Hans-Erik Nordin över ämnet Se människan – om att mötas i ögonhöjd med utgångspunkt i hans bok med samma namn. Elisabeth Christiansson, lektor vid Ersta Sköndals högskola, talade om diakonins idéhistoria, hur synen på diakoni har förändrats över tid från välgörenhet till socialt ansvarstagande.

Lars Trägårdh, också han verksam vid Ersta Sköndal högskola – som professor i historia, lyfte existentiella dimensioner i det svenska samhället under rubriken Ensamhet eller oberoende. Där visade han bland annat på hur svenskarna är unika i Europa genom att värdera självförverkligande och självständighet väldigt högt i kombination med sekulära värden. Stefan Nilsson, direktor för Ersta diakoni, talade om dagens diakoni mitt i välfärden, om den institutionella diakonin som välfärdsaktör.

På eftermiddagen hade deltagarna valt två spår, där vår presentation Diakoni i digitalt landskap föregicks av diakon Elin Sandells föredrag utifrån sin bok Samtal med unga på liv och död. Det andra spåret handlade om utmanande idealitet med Jan-Olof Nordström och om nya vänner runt våra bord med Anna Braw som redaktör för boken Världens fika.

skarmavbild-2016-11-27-kl-22-22-39För många var nog föredraget av Anders Kompass, fd diplomat och chef för FN:s kontor för mänskliga rättigheter, en av höjdpunkterna. Hans starka berättelse om att vara visselblåsare, bli utstött, anklagad för tjänstefel och bli av med sitt arbete, och att sedan få upprättelse, berörde oss som lyssnade. En inspirationskälla för den profetiska diakonin. Lars H Gustafsson, barnläkare och författare, tog därefter vid och talade om Den utsatta människan – medmänsklighet utifrån barnens perspektiv, också han med utgångspunkt i en aktuell bok.

Och som om inte detta var nog avslutades dagen i lättsammare mingelform med goda snittar och dryck. Diakonkollegan Magnus Bodin ramade in dagen med några egenskrivna sånger med diakonala texter till eget ackompanjemang på gitarr och munspel. Dagen avslutades med ett samtal med Sofia Camnerin, biträdande kyrkoledare i Equmeniakyrkan och författare till boken När livet stramas åt skärps blicken. En personlig berättelse om att leva som förälder till ett barn med neuropsykiatrisk funktionsvariation. Samtalet lett av moderator för dagen, Jonas Eek, som på ett väldigt förtjänstfullt sätt guidade genom dagen.

En givande dag med glädje och inspiration! Roligt att vi fick vara med!

/Karin & Lotta