Vilket gensvar – nu hoppas vi på konsekvens!

skarmavbild-2016-12-14-kl-19-50-13Onsdagen den 14 december kl 5 på morgonen lanserades ett upprop  för en human migrationspolitik. Bakom initiativet står landets kyrkor genom Sveriges kristna råd. Det kallas för #juluppropet.

Klockan åtta samma kväll är systemet överbelastat för att det är så många som vill skriva under och under dagen har det strömmat in underskrifter. När detta skrivs har cirka 17600 personer skrivit under uppropet!!!

Uppropet har tre punkter på agendan:

– ge barn och unga rätt till trygghet och framtidstro
– ge alla som beviljas asyl i Sverige rätt till familjeliv
– undanröja praktiska hinder mot familjeåterförening

”I praktiken innebär detta att Sveriges kyrkor önskar att riksdagen snarast möjligt beslutar om att en återgång till ordinarie lagstiftning.

Det innebär bland annat att återinföra:
– permanenta uppehållstillstånd som norm
– rätten till familjeåterförening
– samt att man ska återgå till den tidigare tillämpningen av särskilt och synnerligen ömmande omständigheter som grund för uppehållstillstånd.”

Du kan läsa mer om uppropet här, och fortsätta att sprida uppropet vidare genom att dela det vidare i dina egna sociala nätverk. Uppropet kommer att pågå fram till den 31 januari och det är vår innerliga önskan och bön om att regeringen kommer att lyssna in dessa önskemål och hörsamma dem så att våren 2017 kan få präglas av en humanare migrationspolitik!

Karin och Lotta på diakonibloggen

Detta är ett högst aktuellt exempel på profetisk diakoni – att utmana strukturer, uppmärksamma orättvisor och ge röst åt utsattheten. Dela gärna dina tankar om profetisk diakoni och/eller att protestera mot sociala orättvisor, i en kommentar eller via mail, diakoni.se@gmail.com.