• Diakonibloggen
  • Våra handlingar idag påverkar vår och andras framtid

Våra handlingar idag påverkar vår och andras framtid

Uttrycket ”profetisk diakoni” skapar intresse och nyfikenhet. Ordet ”profetisk” betyder att vara förutsägande och visionär. ”Diakoni” är ett grekiskt ord för ”tjänst”. Sveriges kristna råd (SKR) formulerar det som ”medmänsklig omsorg, grundad i Kristi kärlek, uttryckt i kyrkans liv, och vill genom barmhärtighet och solidaritet möta människor i utsatta livssituationer.”

Oftast utförs en visionär tjänst inom vissa ramar och strukturer men inte sällan har den sprängt gränser och blivit vägledande. Jag tänker här på de flyktingar och utsatta EU-medborgare, som numera finner sin väg ända upp till vårt avlägsna land. De flyr undan krig, terror, fattigdom och förföljelse. För några år sedan mötte jag en familj från Kongo Kinshasa. Via Malawi hade det unga paret anlänt som kvotflyktingar och satt plötsligt i en gudstjänst tillsammans med sina fem barn. Året därpå hade kvinnan fött ytterligare ett barn men samma år tog cancern hennes makes liv. Mötet med familjen skakade om våra liv. Som kyrka var det gripande att få följa familjen och ge dem möjlighet till en tryggare tillvaro i vårt land. Exemplen är många där vi i kyrkor och församlingar har fått visa Kristi kärlek.

För närvarande har jag förmånen att få arbete bland fattiga romer – både lokalt och i hemländer. Utsatta människor som under århundraden har levt i slaveri och diskriminering. Små steg av barmhärtighet i deras närhet skapar möjligheter till utbildning, arbete, hälsa och strukturella förändringar i deras hemländer. ”Tiggeriet” på våra gator har synliggjort behoven men det mesta av nöden framlevs bortom vår horisont.

image-16Den störste profetiske diakonen – Jesus Kristus – ger vägledning genom sitt liv och sin tjänst. Snickarsonen hade ett större uppdrag än att tillverka stolar och ok i sin fars verkstad i byn Nasaret. Under 2000 år har hans liv och person påverkat mänskligheten mer än någon annan. Kristendomen talar om tron på Honom som evigt livgivande. Vi har vår tidräkning indelad efter Honom och Hans uppståndelsedag – söndag – är den kristna världens vilodag.

I sin profetiska diakoni agerade han undergörande och själavårdande. Han botade långtidssjuke mannen vid Betesda, gav syn till blinda tiggare, utförde mirakler på förbjuden sabbat och pausade predikan i Kafarnaum med ett under av den lame. Hängande på korset väljer han bort sitt eget mirakel men ger oss ett mycket större – evigt liv och hälsa genom sin död.

Jesus är ett exempel i diakonin. För Honom är människan viktigare än lagar och regler. Han är sin tids visselblåsare. Människans behov är i fokus oavsett dag i veckan eller var personen befinner sig. Han räds inte lärda män, religion eller motståndare. När Jesus ger oss liknelsen om den barmhärtige samariern talar han profetiskt om diakoni. Prästen och tempeltjänaren var upptagna och gick förbi men samariern tog sig tid, utförde en diakonal gärning och stod själv för kostnaden. En av de mest beundrade bibelberättelserna för diakoni.

Jesu tjänst visar mod och modell för profetisk diakoni. Det Han gjorde inspirerar oss nu. Våra handlingar idag påverkar vår och andras framtid. Vi kan idag ge flyende människor en hemvist inför morgondagen. En utsatt människa kan bli insatt i ett sammanhang. Gråtande och skrämda barn erbjuds tröst och trygghet.

En profetisk diakoni redan här och nu!

Christer Tornberg

pastor & biståndsarbetare

Temat denna gång handlar om att utmana strukturer, uppmärksamma orättvisor och ge röst åt utsattheten. Dela gärna dina tankar om profetisk diakoni och/eller att protestera mot sociala orättvisor, i en kommentar eller via mail, diakoni.se@gmail.com.