#jagärhär

Vi är många som har noterat och förfasat oss över en allt hårdare ton i inlägg och kommentarer på sociala medier, särskilt på Facebook. Den typ av språk som tidigare mest förknippats med extrempolitiska sidor har letat sig in på alla slags sidor, till exempel kvällstidningarna eller tv-kanalerna och även i kyrkans sammanhang. Kommentarer som uttrycker hån, raljans, hot, förminskande och generaliseringar förekommer i ganska stor utsträckning. Bakom tangentbordet verkar det vara lättare att ge uttryck för den här typen av kommentarer än när människor möts ansikte mot ansikte.

skarmavbild-2017-01-04-kl-11-35-24Idag vill vi, som ett uttryck för profetisk diakoni, lyfta ett exempel på en motrörelse mot det aggressiva, hot- och hatfyllda klimatet på internet – demokratiprojektet #jagärhär. Det har startats som en grupp på Facebook för personer som vill vara med och göra skillnad på internet. Initiativet har skapat en framgångsrik digital plattform där människor tillsammans motarbetar hat och hot i sociala medier genom att bemöta med kommentarer fria från sexism, rasism, homofobi och liknande. Respekt, öppenhet och god samtalston är nyckelord och det framhålls viktigt att inte dras med i nedlåtande attityder och personangrepp. Gruppen startades i maj 2016 av Mina Dennert, den ökar hela tiden i antal och har i skrivande stund närmare 53 000 medlemmar och många står på kö.

Facebookgruppen #jagärhär tilldelades utmärkelsen Rättvisepriset 2016. På Rättviseförmedlingens hemsida står att läsa: ”Gruppens medlemmar agerar gemensamt och träder in i kommentarstrådar där hat, hets och osanningar sprids och motarbetar det med öppenhet, respekt och god ton.” Vidare: ”…#jagärhär har på kort tid inspirerat” … ”till att kämpa för ett mer jämlikt och jämställt samhälle där alla har samma möjlighet att göra sin röst hörd – utan att riskera bli utsatt för hot, trakasserier eller smutskastning.”

Vi på diakonibloggen gläds över detta initiativ att många tillsammans bemöter hat och hot på internet. När vi läser i olika trådar på Facebook ser vi nu många som är med och skapar balans i kommentarsfälten, som vågar ifrågasätta svepande, generaliserande och hatiska uttalanden – som är med och gör skillnad. Vill du också vara med och göra skillnad? Besök #jagärhär på Facebook och ansök om att bli medlem.

/Karin och Lotta

Temat denna gång handlar om att utmana strukturer, uppmärksamma orättvisor och ge röst åt utsattheten. Dela gärna dina tankar om profetisk diakoni och/eller att protestera mot sociala orättvisor, i en kommentar eller via mail, diakoni.se@gmail.com.