Följ med Karin – blivande diakon, del 2

img_1354För mer än 20 år sedan möttes jag och Karin för första gången – det var i Göteborg och vi var 20 ungdomar som skulle göra ”diakonala året” – ett år som frivillig inom Svenska kyrkan. Jag hamnade på Stadsmissionen och det  var ett år som visade sig bli avgörande för mitt framtida yrkesval. Där mötte jag flera diakoner som arbetade med människor i utsatthet/missbruksproblematik.

Karin Piläng hamnade på Svenska kyrkans unga och där hon arbetade under det diakonala året. Karins fortsatta väg var att läsa till hälsopedagog och hon har därefter arbetat på MG Mangement som coach och ledarskapsutvecklare och som Staff manager i it-branchen . Därefter har hon haft flera olika ledarroller inom äldreomsorgen.

Idag, 20 år senare, är Karin tillbaka i skolbänken för att även hon läsa till diakon – hon berättade om detta i ett tidigare inlägg. Våra vägar möts nu även yrkesmässigt och jag är väldigt glad att få följa henne under utbildning. Svenska kyrkan har för inte så länge sedan gjort förändringar beträffande det sista utbildningsåret och du kan idag bara läsa till diakon i Uppsala och i Lund. Karin berättar att de ämnen som de läser under året är följande: diakoni, människans livsvillkor – tex missbruk och hbtq, själavård, teologi, gudstjänst och andakt, diakonala metoder, ekumenik och religionsmöte samt pedagogik i diakonalt arbete. Själv tycker jag det låter relativt likt den utbildning jag gick på Bräcke 2004/2205. Karin berättar vidare, vilket skiljer sig från tidigare utbildningar, att de arbetar tillsammans i gudstjänstgrupper för att samverka. I grupperna finns olika professioner samlade och de ansvarar för en vecka var när det gäller dagliga morgonböner och middagsböner. De har även vissa gemensamma lektioner. Målet med detta är att du redan innan du som student kommer ut i arbetslivet ska tränas i att arbeta i grupp – något som Karin betonar när jag frågar kring framtiden. När jag ställer frågan: ”Vad är en diakon? Vilken bild bär du med dig under utbildningen?” så svarar Karin – ”Att vara en del i ett arbetslag som är kyrkan i det samhället där kyrkan verkar.”

Om denna bilden fortsätter att bära Karin genom studierna får vi här på bloggen följa vidare. Hösten 2017 vigs hon i Göteborgs domkyrka och innan dess kommer vi att få möta henne igen – då ytterligare en bit in på utbildningen.

Karin på diakonibloggen