Följ med Karin – blivande diakon, del 3

”Att bli diakon och gå diakonutbildningen är en process i sig – att hitta sig själv och stärkas i rollen som diakon.” Orden är Karin Pilängs som just nu läser i Lund för att bli diakon, Ni har mött henne tidigare här på bloggen.

skarmavbild-2017-01-04-kl-12-48-48Hon berättar att utbildningen ger mycket input och väcker tankar – ” Det är som ett smörgåsbord där man fördjupar sig mest i det man känner att man behöver för framtiden.” De är 50 stycken just nu som finns i Lund, alla läser för att så småningom få en tjänst inom Svenska kyrkan. Hon betonar att hon uppskattar utbildningen, att det är en form av plantskola, att få en chans att växa in i en ny roll. Samtidigt – vilket gör mig lite beklämd – säger hon sig uppleva att mycket av inputen hon får från oss i tjänst är att det är en annan verklighet ute i tjänst, en annan mycket tuffare verklighet. ”Det förväntas inte att jag skall längta efter, och vara glad över att jag snart är en i någon församlings arbetslag.” Det bär jag med mig framåt. Hur ska vi som aktivt jobbar i kyrkan kunna arbeta med rekrytering om vi inte lyckas förmedla glädjen över att få arbeta inom kyrkan?  Karin själv tror att rekryteringen framöver bland annat handlar om att låta ungdomsgrupperna jobba med diakonala frågor – rekryteringsbasem finns i ungdomsgrupperna. Karins väg började, som vi tidigare skrivit om, med diakonala året i Göteborgs stift.

I förra mötet med Karin fick hon frågan kring vad en diakon är, hur de arbetar med identiteten i utbildning. Hon berättar att hon uppskattat att få läsa om diakonins historia för att få ett sammanhang. Praktiken, som är insprängd i schemat, gör att bilden hela tiden förändras men ändå klarnar. Att vara diakon är ”att vara kyrkans representant som hjälper i utsatta lägen – dock är det hela arbetslagets funktion att verka diakonalt”. Just nu fundrar Karin och hennes kursare kring ämbetet och ämbetets innebörd, funderingar kring vigningen och vigningens betydelse.

Och vi fortsätter att följa Karin och hennes funderingar framöver här på bloggen.

Karin på diakonibloggen