Den totala tilliten

Nästan varje dag när jag kommer hem, rätt trött efter en hel dag på jobbet och en del pendlande, möts jag av att någon reagerar. Det är när ytterdörren knarrar till som om en signal går genom huset. Min minsting, en liten söt treårig sladdis reagerar. Han tittar fram mellan spjälorna i trappräcket och utbrister förtjust: ”MAMMA”, som om det för honom skulle vara en överraskning att jag kom hem, inte något som sker varenda dag år ut och år in. Nej, i hans ansikte lyser en glädje och en förväntan. Ibland tar han mig i handen för att dra mig iväg för att visa hur snabbt den senaste bilen kör på golvet, eller ber om hjälp att leta efter hans gosiga nalle, som föresten inte är en nalle längre utan snarare en söndertrasad hög av armar, ben och mjukt tyg.

Men ibland bara stannar han upp och vi får mötas i en varm och innerlig kram, ett fullständigt närvarande i nuet och ett så äkta möte av två i behov av varandra.

För mig blir detta också en symbol för Gud, en gudsbild om en så vill. Jag önskar att jag får lov att vara det där barnet som, med så trygg förvissning om att vara älskad, också vågar ställa krav och känna förväntan. Förväntan om att bli bemött med en omslutande, gränslös kärlek från den som ville något med mitt liv och som skapade mig till sin avbild.

Karin på diakonibloggen

Parallellt med att vi fortsätter att publicera några ytterligare bilder introducerar vi ett nytt tema:

Vad, vem, hur är Gud?

Vi är nyfikna på vilken gudsbild du bär på, vilken relation du har till en eventuell gud, som begrepp och som reell.
Minns du bilder från söndagsskolan? Gick du ens i söndagsskolan? Hur har du kommit i kontakt med en gud och hur har det format din tro/icketro?
Kanske ber du en snabb bön när det verkligen krisar ihop sig i livet, kanske köpslår du och vädjar, kanske lever du i ständig kontakt med och närvaro av Gud eller kanske har du inte alls närmat dig en tro eller tagit avstånd från det.

Vi får läsa inlägg från gästbloggare och hoppas att du också vill dela med dig av dina tankar och reflektioner – skriv en kommentar eller maila till diakoni.se@gmail.com. /Karin & Lotta