Arbetsintegrerande socialt företag

Här är andra delen av diakon Sara Carlssons tankar om och erfarenheter av hur Svenska kyrkan kan arbeta med sociala företag.

Det har blivit allt viktigare för företag att visa upp sina värderingar genom att till exempel sälja fairtrade, återvinna sina produkter eller göra det tydligt att företaget ger plats för människor som behöver en anpassad anställning. Att vara stödorganisation till ett arbetsintegrerande socialt företag i kyrkan är en markör för våra värderingar – alla människors lika värde och att alla människor behövs.

När jag gick diakonutbildningen på Ersta Sköndal i början på detta millenium fick vi tröjor där det stod tryckt på ryggen ”Utan diakoni stannar kyrkan”. Det kyrkan till syvende och sist handlar om är: Diakoni. Utan handling blir orden tomma. Utan människokärlek går det inte att förstå gudskärlek. Tiderna förändras, kyrkan inser sina ekonomiska begränsningar och måste krympa en hel del verksamhet. Behov av social verksamhet, diakoni, kommer alltid finnas hur omvärlden än ser ut. Hur omvärlden än ser ut har kyrkan ett stort förtroende som socialarbetare. Det finns en respekt och ett förtroende för kyrkan som den som värnar om den lilla människan som vi måste vara rädda om!

Ett socialt företag blir en helt annan och ny kontaktyta för en församling. Kyrkan blir satt på ortens karta över den sociala sektorn. Nätverksbyggande med berörda sociala myndigheter blir nödvändigt. Beroende på vilken typ av verksamhet det sociala företaget bedriver och vad företaget levererar blir det också nödvändigt att nätverka med ortens kommersiella företag. Företaget måste visa upp sin solsida och göra reklam för sig precis som vilket företag som helst för att marknadsföra sin produkt. Skillnaden för ett arbetsintegrerande socialt företag i kyrkan är att det är människorna som producerar som är huvudsaken och inte produkten. På så sätt blir kyrkan tvungen att ”tala med bönder på bönders vis” om sina grundvärderingar i företagsvärlden.

Diakon Sara Carlsson