Diakonins månad – om psykisk ohälsa bland unga

”Idag finns det ett växande problem i samhället med att fler barn och unga inte mår bra – trots detta är det fortfarande tabubelagt och svårt att prata om och det saknas mycket kunskap om vad olika diagnoser innebär. Tre av fyra har antingen själva – eller har någon anhörig som lever med psykisk ohälsa. Sju procent av alla samtal till Bris handlar om suicid och det sker i snitt 8000 suicidförsök per år i Sverige.”

Diakonins månad i september är ett återkommande ekumeniskt samarbete mellan kyrkor och samfund inom Sveriges kristna råd och ett antal andra organisationer med diakonal inriktning. Ett sätt att uppmärksamma särskilda områden och det diakonala/sociala arbetet som kyrkor och samfund bedriver.

2016 och 2017 är temat ungas psykiska ohälsa, och det uppmärksammar även vi på diakonibloggen.

/Karin & Lotta