Nu är det diakonins månad

Barn, kvinnor, unga pojkar och andra människor i utsatthet. Vem bryr sig egentligen?

Ganska många, faktiskt.

Igår möttes Sveriges kristna råds referensgrupp för diakoni. På bilden här ser du dem som var med, representanter från flera av SKR:s medlemskyrkor och närstående organisationer. Diakonigruppen är en av SKR:s 26 arbets- och referensgrupper som jobbar med olika ämnesområden. Fyra gånger om året träffas gruppen för att berätta vad som är på gång i våra respektive sammanhang, förbereda Diakonins månad och, som ett underlag för beslut i SKR:s styrelse, beskriva erfarenheter från möten med människor i utsatthet.

Under gårdagens möte hade vi besök av två personer från Rädda Barnen som presenterade en färsk rapport om de barn vars familjer saknar bostad (”Var ska vi bo i natt, mamma?”). En utredare från Konsumentverket informerade om arbetet mot överskuldsättning, något som i utsatta områden kan drabba så många som 6-7 %. Hela Människan berättade om ett antal utbildningsprojekt, Svenska kyrkan gav info om nytt digitalt arbetsmaterial för reflektion om diakoni, från Frälsningsarmén och Pingst fick vi höra om konkreta initiativ för att stödja människor i utsatthet. Att detta inte minst är en integrationsfråga berättade man från Evangeliska frikyrkan. Med mera, med mera. Erfarenheter, inspiration och vånda delades.

Det är helt tydligt att kyrkorna på många sätt tar ett stort diakonalt ansvar i samhället. Och det är ju naturligt, ett självklart utflöde av vår tro på Gud. Som ett stöd i detta uppmärksammar vi varje år Diakonins månad under september (vi startar formellt 13:e söndagen efter Trefaldighet då temat är Medmänniskan). För övrigt kan man ju faktiskt göra denna satsning när man vill under året…

Aktuellt tema är arbetet mot psykisk ohälsa, med särskilt fokus på barn och unga. På SKR:s webb finns bra filmer, poddar och länkar till sidor med bra kunskap om frågorna. Har du sett intervjun med Ullakarin Nyberg, psykiater och expert på suicid? Hon talar om psykisk ohälsa. Där finns också bland annat en kort film med Gabriel Wikström, vår tidigare regeringsmedlem, som berättar om hur han drabbades av psykisk ohälsa, något som tyvärr återkom under våren. Nytt för i år är en handledning med förslag för hur frågorna kan aktualiseras i konfirmandgruppen. Genom det här digitala resursmaterialet vill diakonigruppen ge stöd för det viktiga arbetet med en folkhälsofråga som drabbar fler än vad vi ofta vill berätta om.

Här är webbadresserna:

Förstasidan: http://www.skr.org/verksamheter/verksamhetsomraden/diakoni/diakonins-manad-2016/

Aktuell folder: http://www.skr.org/wp-content/uploads/2016/03/SKR-Psykisk-ohalsa.pdf

Intervjuer med Ullakarin Nyberg och Gabriel Wikström: http://www.skr.org/verksamheter/verksamhetsomraden/diakoni/diakonins-manad-2016/material/

I kyrkorna, liksom i samhället i stort, finns det många som bryr sig. Tack för att du är med i det laget.

Björn Cedersjö, direktor, Ekumenisk diakoni/kyrka-samhälle

På bilden: Anne Collén, Pingst, Marie Lindholm, Equmeniakyrkan, Ywonne Eklund, Frälsningsarmen, Frank Åkerman, Hela Människan, Björn Cedersjö, Sveriges kristna råd, Jan Sjögerud, Svenska kyrkan, Staffan Jenemark, Evangeliska frikyrkan. Foto: Mikael Stjernberg

September är diakonins månad och temat är ungas psykiska ohälsa. Har du tankar du vill dela – skriv en kommentar eller maila oss på diakoni.se@gmail.com. /Karin & Lotta