Diakonins månad 2018?

Diakonins månad är till ända för i år. Temat om  ungas psykiska ohälsa har engagerat flera gästbloggare till angelägna inlägg och det säger vi stort tack för! Ämnet är fortsatt aktuellt och viktigt och diakoni behöver vi lyfta alla månader. Emellertid kan Diakonins månad varje september på ett särskilt sätt ge skjuts åt det diakonala förhållningssättet även under resten av året. Apropå Diakonins månad fick vi på Diakonibloggen ett brev med en fråga, som vi hoppas att ni läsare vill hjälpa oss att besvara, se här nedan. /Karin & Lotta

Hej igen, ni som läser Diakonibloggen.
Hoppas det har gått bra i arbetet under Diakonins månad. Det är ju ett fint tillfälle att i församlingens mitt aktualisera kyrkans diakonala uppdrag. Jag tar förresten gärna emot synpunkter, önskemål och beröm för vad som finns på SKRs webbplats kring Diakonins månad.

Så en annan fråga: Vad tycker du ska vara temat 2018? Vilka frågor är aktuella? När Sveriges kristna råds referensgrupp möttes för några veckor sedan pratade vi om två alternativ. Den ena är att fokusera integration, utmaningen att vara ett inkluderande samhälle och en inkluderande kyrka. Det andra var att vårt samhälle – och våra kyrkor – får en allt större grupp av äldre/gamla människor. Här finns förfärande mycket av ensamhet. Men också en pigg och vital grupp pensionärer mellan 65-80 år.

Diakonigruppen lutar åt det andra temat men bestämmer saken slutligt först i november. Vilken input vill du ge? Skriv gärna till mig med input på den ena eller båda frågorna!

Med önskan om välsignelse i liv och tjänst hälsar
Björn Cedersjö, direktor kyrka-samhälle, Sveriges kristna råd

bjorn.cedersjo@skr.org