Vardagens diakoni. Sverige mellan stolarna

Vi delar några texter från  Sverige mellan stolarna. Berättelser om utsatthet. Om människor och möten i Svenska kyrkans diakoni. Boken är utgiven av Svenska kyrkan på nationell nivå och innehåller berättelser som delats i samband med arbetet kring projektet Diakoni & Välfärd, som diakonibloggen tidigare skrivit om. /Karin & Lotta

Han stod länge med handen på min axel

”Det som aldrig upphör att fascinera mig är vardagens diakoni
– där vi alla lever diakoni. För min del behöver jag inte gå till några märkvärdiga händelser eller underverk. En händelse som sitter djupt i mitt minne är hur jag en gång som tonåring var mycket ledsen. En kamrat stod bakom mig med handen på min axel, länge, kanske en timme. Inga ord, men mycket tröst – en glimt av Guds rike för mig. På så sätt är vardagen full av sådant som jag tolkar som gudsrikestecken, som diakoni i handling av människor som kanske aldrig skulle sätta den etiketten på händelsen. Men vi kan ”läsa” händelsen som diakoni. Det kan handla om enkla, spontana saker som ögon som möts, människor som står upp för det som är rätt och gott, en slant i en tom bägare, ett gott dagsverke på jobbet, ett förlåtelsens ord, ett enkelt delande.”

Läs gärna fler berättelser om människors möten med diakoni här.