• Diakonibloggen
  • Inte längre ensam i sina tankar. Sverige mellan stolarna

Inte längre ensam i sina tankar. Sverige mellan stolarna

Vi delar några texter från  Sverige mellan stolarna. Berättelser om utsatthet. Om människor och möten i Svenska kyrkans diakoni. Boken är utgiven av Svenska kyrkan på nationell nivå och innehåller berättelser som delats i samband med arbetet kring projektet Diakoni & Välfärd, som diakonibloggen tidigare skrivit om. /Karin & Lotta

Inte längre ensam i sina tankar

En ensamstående mamma med små barn sitter framför mig. Hon är långtidssjukskriven med ständig värk. Det har inte blivit bättre efter ett antal operationer. Tvärtom!

Hopplösheten präglar hela hennes varelse. Det finns inget socialt nätverk kring familjen. Det är hon som måste orka, som hon uttrycker det. Försäkringskassan ifrågasätter om hon ska kunna arbeta igen.

Hon längtar efter att få gå till sitt arbete. Att vara behövd, att komma ut och tjäna pengar är hennes dröm. Jag som diakon lyssnar och lyssnar. Vi tillsammans tar så småningom kontakt med aktörer i samhället som skulle kunna förändra hennes situation. Vi tillsammans tänker och funderar. Hon är inte ensam i sina tankar längre. Delandet är för mig ett viktigt redskap inom diakonin, det gör skillnad.

Läs gärna fler berättelser om människors möten med diakoni här.